Gnesta är pendlarnas paradis

Gnesta slår grannorterna med hästlängder när det gäller låga pendlarpriser. I dag sänks priset ytterligare. Men för dem som bor i norra delarna av kommunen och pendlar från Läggesta är kostnaden 2 000 kronor högre.

Övrigt2004-06-30 23:11
Pendlingsföreningen och socialdemokraterna har båda hårt drivit frågan om subventionerad pendlingsavgift för de som åker från Gnesta station till Södertälje eller Stockholm.
I dag sänks priset från 700 kronor till 600 när extratilllägget som gällt sedan 2002 tas bort.

Men för boende i norra delen av kommunen är det desto dyrare. För boende i Laxne är den närmaste pendlingsorten Läggesta och för att åka med den påkostade Mälarbanan där kaffe serveras under den 40 minuter långa resan till Stockholm får du, för att resa i andra klass, betala 2 342 kronor per månad.

Och den som inte arbetar på gångavstånd från t-centralen i Stockholm behöver ett tillägg för att kunna åka tunnelbana eller buss. Då kostar ett 30-dagarskort 2 750 kronor.
Varför skulle någon pendlare välja att bosätta sig i Laxne när man kan bo i Gnesta?
Jag vet inte om det påverkar, säger kommunalrådet Gert Nilsson (s).
Folk prioriterar olika saker. Vissa vill bo nära naturen och det kan inte centralorten erbjuda. Den kan erbjuda goda pendlingsmöjligheter.
Har ni funderat på att subventionera pendlare från Läggesta?
Nej, det har aldrig varit aktuellt. Det tåget är så dyrt, så det är svårt att få samma effekt där. Men de som bor i norra delen av kommunen har möjlighet att åka buss med SL-kortet till Gnesta, utan att betala extra.
Subventionen av pendeltåget kostar kommunen cirka en miljon varje år och Gert Nilsson tycker att den är viktig eftersom Gnestabornas arbetsmarknad till stor del finns i Stockholm.

Men när regionaltågen kommer till Gnesta kan dock en subvention av dem bli aktuell att diskutera för politikerna, tror Gert Nilsson.
Då kanske vi också blir tvungna att titta på tågen från Läggesta.
Annika Clemens
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!