Gnesta kräver att SL löser pendelproblem
Pendeltåget fungerar så dåligt att det blivit ett allvarligt problem för Gnesta kommun. Pendeltåget är livsviktigt, säger kommunalrådet Henric Sörblad.I en månad har man försökt att få till ett möte med SL utan att ha fått svar.
Det är flera Gnestabor som har hört av sig till mig och sagt att de funderar på att flytta,
säger kommunalrådet Henric Sörblad (m) vid Gnesta kommun.
För många resenärer är det viktigt att de kommer fram i tid och att de kan lita på kollektivtrafiken. När de blir försenade så är det inte utan konsekvenser.
Någon berättade att deras flextid snart är slut, säger Henric Sörblad.
Alla arbetsgivare tolererar inte upprepade förseningar.
Pendlarkommunen Gnesta har växt fram tack vare järnvägen och i dag är det inte att sticka ut hakan att påstå att tågtrafiken inte fungerar.
Det är allvarligt, pendeln är livsviktig för Gnesta.
Henric Sörblad har kontaktat Länstrafiken i Sörmland som köper in pendeltrafiken från SL.
Jag vill ha svar på hur SL tänker lösa det här. Vi betalar för trafiken och SL levererar inte. Dessutom är det dålig information till resenärer vid förseningar.
Länstrafiken står årligen för drygt fyra miljoner kronor av kostnaden och Gnesta kommun drygt fem miljoner kronor direkt ur den egna budgeten. SL får i år in cirka 9,5 miljoner kronor för att köra pendeln hela vägen till slutstationen i Gnesta.
Länstrafiken har kontaktat SL för att Gnesta kommun och Länstrafiken som en enad front ska få ett möte med SL:s vd Lennart Jangälv.
Vi hörde av oss i slutet av vecka sex eller möjligen vecka sju om jag minns rätt, säger områdeschef Göran Gullbrand vid Länstrafiken i Sörmland.
Hittills har SL inte svarat.
Vi väntar på ett förslag på datum när Lennart Jangälv har tid, säger Göran Gullbrand som även tänker ta med sin chef Lars Mattsson på mötet för att kunna lägga några extra kilo bakom orden.
Om Länstrafiken hade en linje där var sjätte resa var försenad, vad skulle hända då?
Det är dåligt men pendeln är ett tågsystem och sådana har inte vi. Mycket av förseningarna beror på Stockholmsproblematiken att det är så trångt på spåren där.
SN kontaktade SL på fredagen och då uppgav bolaget att det kommer att bli ett möte mellan Lennart Jangälv, Gnesta kommun och Länstrafiken. Men det är fortfarande inget datum utsatt.
Den 28 januari i år gav Lennart Jangälv Gnestaborna ett löfte.
Jag ska komma till Gnesta en dag och bjuda på kaffe och möta dem ansikte mot ansikte för att höra vad vi utsätter dem för.
Kanske kan båda löftena infrias samma dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!