Gnesta riskerar ökade kostnader för Närtrafiken
Gnesta Närtrafik-projektet kostade under 2002 cirka tre miljoner mer än beräknat. Nu tänker Länstrafiken förhandla med Gnesta kommun om vem som ska betala vad av de tre miljonerna.
Kostnaden för Gnesta Närtrafik-projektet visade sig år 2002, bli många gånger dyrare än vad man kalkylerat med.
I början av juni meddelade en lättad Nilsson att Länstrafiken gått med på att kostnaden för kommunen inte skulle behöva bli högre än 855 000. Det var den siffran som nämnts vid årets början.
Länstrafiken har dock en annan syn på saken.
Länstrafiken har aldrig lovat Gnesta kommun att bära de extra kostnaderna. Det där är en förhandlingsfråga och det har alla parter varit överens om hela tiden, säger områdeschef Göran Gullbrand vid Länstrafiken Sörmland.
I ett nyligen färdigställt PM redovisar Länstrafiken vad Gnesta Närtrafik har kostat under året. Med där finns också de främsta orsakerna bakom de kostnader som inte tagits med vid de ursprungliga beräkningarna.
Sammanlagt blir summan drygt 5,4 miljoner.
Utgifter som alltså tillkommit under året. Hittills har Länstrafiken betalat hela plusmenyn.
Den närmaste veckan ska Länstrafikens förhandlingsgrupp diskutera projektets ekonomi med Gnesta kommun. Syftet med förhandlingarna är att klargöra vem som ska betala vad av de högre kostnaderna, säger Gullbrand.
De största plus-posterna är bland annat högre kostnader för skoltaxin. En viktig del av Gnesta Närtrafik var att skära ner på den skoltrafiken med taxi. Eleverna skulle åka buss.
Det visade sig svårt att genomföra busskjutsar på många ställen i kommunen. Barnen fick ofta för långt att gå till busshållplatserna. Bussarna är heller inte framkomliga på småvägar.
Ytterligare en stor minuspost är kostnaden för skolkorten. I kalkylerna har korten tagits med som en intäkt. Länstrafiken får nämligen in pengar på att elever ska ha åkkort till sina skolresor.
Det var däremot ingen som tänkte på att kommunen ska stå för de pengarna. En oväntad utgift på en miljon tvåhundratusen kronor. Alla extra poster på minuskontot har gjort att Gnesta Närtrafiks framtid är osäker.
Nästa år har Länstrafiken sagt att de inte tänker betala några merkostnader. Vi ska se över hur Närtrafiken fungerar och hur det kan effektiviseras, säger Åke Nilsson.
Finns det risk för att Närtrafiken avvecklas nästa år?
Vi måste ha pengar för att fortsätta. Kommunen ansvarar för annat som också kostar. Finns det inte pengar så går det inte att driva Närtrafiken vidare, säger Åke Nilsson.
John Henzlert
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!