Gnestahem låter hyresgästerna välja

Gnestahem ska bli ett mera valfritt bostadsbolag. Hyresgästerna ska själva få bestämma när de vill tapetsera- eller måla om. Gnestahem betalar och sen får hyresgästen påslag på hyran tills skulden är betald.

Övrigt2001-12-11 23:06
Vem har inte någon gång ledsnat på de gamla och fula tapeterna i sovrummet. Att ge hemmet ett fräscht ansikte kan verka som en början på något nytt.
Som hyresgäst kan du få vänta i tio till tolv år innan bostadsbolaget har planerat nästa restaurering. Det kan vara en lång tid när de gamla grå köksluckorna från tidigt 80-tal passerat sitt bäst före datum åtskilliga gånger.
Gnestahem har de senaste två åren tagit fram ett nytt system som ger mer valfrihet för hyresgästen.
Framtidens hyresgäster är trötta på kollektivtanken, alla lägenheter lika. Istället ska det kännas som din egen lägenhet, även om du bara hyr den, säger Jon Leo Rikhardsson, tillförordnad vd vid Gnestahem.
Principen är enkel. Med det gamla systemet betalar hyresgästen en avgift varje månad i ett visst antal år. När tiden löpt ut har gästen betalat för en restaurering och har rätt att kräva det av hyresbolaget.
Det betyder att bolaget under tiden har dragit på sig en ganska stor skuld till sina hyresgäster. Ett faktum som Gnestahem vill utplåna.
Vi kallar det nya systemet för VLU, valfritt lägenhetsunderhåll. Om hyresgästen vill ändra på något i lägenheten finns det några alternativ. Antingen ordnar de det och bekostar arbetet själva. Eller också ordnar vi det och slår ut kostnaden på hyran till dess att allt är betalt, säger Jon Leo Rikhardsson.
Den som väljer VLU får en hyressänkning på i snitt 180 till 200 kronor fram till dess att Gnestahem renoverar. Att ansvariga vid hyresbolaget är nöjda med vad de åstadkommit är en sak. Frågan är hur hyresgästerna upplever det?
Jag är positiv, det blir inte särskilt dyrt heller. De slår ut kostnaden under lång tid. Vill jag ha nytapetserat i ett rum kostar det kanske 40 kronor i månaden under tolv år, säger Lilian Johansson, boende på Torggatan i Gnesta.
Gnestahem har haft ett informationsmöte med sina hyresgäster. Då var alla inte lika nöjda som Lilian Johansson.
En del var missnöjda eftersom de menade att Gnestahem tjänade pengar på det här, men det gör de inte, säger hon.
Även Jon Leo Rikhardsson intygar att Gnestahem inte är ute efter extra slantar.
Vi gör inte något räntepåslag på hyresavbetalning för rustning. Vi vill bara ha nöjda hyresgäster, säger han.
John Henzlert
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!