Göran Forssberg ryter till mot nedskräpningen

Plötsligt en morgon stod inte kommunalrådet Göran Forssberg ut med att se förfallet och nedskräpningen vid Nyköpings central. Nu kräver han att SJ, Banverket och fastighetsbolaget Jernhusen tar sitt ansvar.

Övrigt2006-08-30 00:05
Vi måste få igång en dialog som ännu inte har fungerat, säger Göran Forssberg och slår ut med armarna.

Nästan dagligen får han själv samtal och frågor om varför Nyköpings kommun inte ser till att området kring centralen städas upp.
Många tror att det är Nyköpings kommun som bär ansvaret, men så är det inte. Problemet är att för många är inblandade, säger han.
Nyköpings kommun ansvarar för gatorna.
SJ ansvarar för tågen Banverket äger spåren och området runt dessa.
Jernhusen är fastighetsägare och bär ansvaret för den nedlagda godsbangården.
För Göran Forssberg rann sinnet över härom morgonen då han väntade på tåget till Stockholm. Det stod klart för honom att alla de som klagat har rätt.
Han tog fram sin mobiltelefon och fotograferade vad han såg. Skog som växer på spårområdet, allt skräp som ligger i drivor, undermåliga skyltar och klotter.
Bilderna skickade han till de högsta cheferna, generaldirektörerna på SJ och Banverket samt verkställande direktören på Jernhusen.

Sedan författade Göran Forssberg ett skarpt formulerat brev till samma ansvariga män.
Det ser mycket illa ut, skriver han. Trots ett otal försök under åren där Nyköpings kommun försökt att, med också kommunal medverkan, få gemensam syn på stationsområdets status och framtidsbild så är vi tillbaka på ruta noll.
Att visa upp nuvarande stationsområde samtidigt som vi kämpar för att få en dubbelspårig järnväg byggd går inte ihop. Pendlare och alla resenärer har rätt att erhålla ett bra välkomnande till Nyköping, skriver Göran Forssberg i sitt brev.
Nu kräver Göran Forssberg att de höga järnvägscheferna tar sitt ansvar och tillsammans med Nyköpings kommun gör en insats på stationsområdet.
Vi i kommunen ska inte behöva skämmas för den nuvarande hanteringen, säger han.
SN har sökt de tre järnvägscheferna för en kommentar. Ingen av dem gick att nå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om