Trafikverket tittar nu på möjligheten att låta tågen på Ostlänkens huvudbana susa förbi både Nyköping och Skavsta, utan att stanna. Värdelöst, tycker kommunen, som protesterar högljutt.
– Trafikverket funderar på en så stor förändring utifrån antaganden som kan vara rätt eller fel. Staten borde sätta ner foten apropå det nationella intresset för en station på Skavsta längs Ostlänken.
Han hävdar att Trafikverket inte inser att det handlar om två helt olika tågsystem, dels om regional arbetspendling, dels om det nationella intresset att binda ihop tåg-/flygmöjligheterna. Skavsta är enligt kommunen en del av lösningen på Stockholmsregionens trafikutmaningar, inte enbart ett lokalt intresse för näringslivet kring Nyköping.
Trafikverkets förslag:
* Låta tågstationen vid Skavsta, i en ny placering, eventuellt något längre bort från flygplatsen, trafikeras enbart från bibanan. Tågen från Stockholm skulle alltså först stanna vid Nyköpings C, sedan gå i en sväng till Skavsta innan de fortsätter mot Norrköping/Linköping.
* Restiderna söderut skulle i och med denna lösning förlängas, hur mycket är ännu oklart. Detta ökar risken för att resenärer väljer bilen i stället för tåget, helt tvärtemot önskad miljöeffekt.
* Trafikverkets motivering till den nya utredningen är att det ger mer kapacitet till just höghastighetstågen. Det skulle annars bli för trångt på spåret, befarar de.
Struntprat, enligt Urban Granström, som hänvisar till att tåg mellan huvudstäder på kontinenten i dag inte har den höga frekvensen som Trafikverket kalkylerar med.
Den stora nackdelen för Nyköpings kommuns räkning blir att utvecklingen kan hämmas. Den planerade utbyggnad av företag, hotell och annat kring flygplatsen blir mindre aktuell, även för att markytan minskar när stationen hamnar mitt emellan två järnvägar.
Avtalet kommunen hade med Sverigeförhandlingen om att finansiera Ostlänken med 84 miljoner och bygga 7 400 nya bostäder lever också i farozonen efter beskedet om ny utredning.
– Vi har bara tagit i hand, inte skrivit under något, säger Urban Granström och menar att de föreslagna förändringarna minskar stadens potential att locka fler nya invånare.
Skavstas vd är också bekymrad över de oklara besked som ges kring Skavstas framtid.
– Närheten och bekvämligheten är allt. Man måste göra det så lätt för resenärerna som möjligt. Om man tvingas förflytta sig 300 meter bort blir en tågstation i princip oviktig, säger Peter Steinmetz, och ser det som osannolikt att bygga ut rullband och tunnlar för att forsla resenärer mellan tågstationen och flygplatsen.
Även han tycker att planerna svajar och vill inte svara på hur mycket Skavsta flygplats AB kan tänka sig att bidra med ekonomiskt innan han vet vad de får för pengarna. Förhandlingar med staten pågår.
Kommunen vill inte medverka till risken att hela Ostlänkenprojektet försenas, utan vill helst att det nya förslaget slopas redan nu. Om förslaget går vidare efter höstens remissomgång kommer kommunen återigen att tillfrågas inför en ny tillåtlighetsprövning. Och kommer då att säga nej igen.
– Det är ett bekymmer att Trafikverket nu i elfte timmen ändrar förutsättningarna, säger Urban Granström.
Så vad händer nu?
– Vi jobbar på enligt tidigare planer. Jag tror ju att eftersom vi har rätt så kommer det att bli så, säger Urban Granström, och känner sig trygg i att staten hittills aldrig har kört över kommuner som har sagt nej i någon tillåtlighetsansökan.