Griparna har inga klara nyförvärv _ blickar fram emot tuff säsong
Griparna fick nej tack från förare efter förare som skulle fylla luckorna efter några av förra säsongens toppnamn som lagkaptenen Robert Eriksson. I sista minuten innan värvningsstoppet signerade Nyköpingsklubben kontrakt med två finländska förare.
Vesa Ylinen har förmedlat kontakten. En av finländarna ska visst vara r i k t i g t bra, tilllägger Griparnas lagledare.
Den svenska seriespeedwayen har ett betydligt tuffare satt transferfönster än de flesta andra lagsporter.
Ja, nu är det helt kört när det gäller nyförvärv, det finns inga som helst bakvägar eller dispenser. Vi kör med det lag vi har, förklarar Boström.
Griparna har haft en tung silly season under hösten. Förutom ankaret Robert Eriksson försvann även Jimmy Jansson och Johan Nord båda ska köra i Eskilstuna Ungdom. Och rutinerade Göran Flood är till 90 procents säkerhet förlorad till återstartade Örebro.
Som om det inte skulle räcka drog sig Bysarna helt sonika ur farmaravtalet med Griparna när Gotlandsklubben i sista stund fick ett toppbud från Vetlanda.
Det var riktigt synd att vi därmed tappade Johan Liljegren, men det är sånt man måste räkna med i den här branschen, säger Boström luttrat.
Griparna jobbade med åtta tio förare och borde rimligen ha fått fram i alla fall två nya namn från det stora urvalet.
Vi jobbade stenhårt in i det sista, men det blev alltså inte en enda i rena värvningar handlar det bara, bara om pengar och vi försöker ha en bra avvägning mellan det sportsliga och ekonomiska.
Griparnas räddningsplanka blir nu i stället Linköpingsgänget Filbyterna.
De två förare som jag känner till mycket väl är Fredrik Johansson och Peter Svensson. De kan ha flera som kan bli åtminstone medelförare i vårt lag nästa säsong, säger Boström.
Heatledarna, som är tänkta att dra det tyngsta lasset, blir nu Benny Johansson (snitt 8,90 i fjol), U-landslagsmeriterade Andreas Lekander (7,42) och australiensaren Mark Keast. Keast gjorde en kort comeback efter en svårare skada under säsongen som gick och ska göra en liten nysatsning nästa år.
Michael Gustavsson, Rickard Zetterstrand och Mathias Karlsson körde i fallande skala en del i fjol. De finns med också i årets lag. Unge Erik Karlsson räknas också in i truppen.
Men att Griparna, som tackade nej till en allsvensk plats och kör vidare i division 1, ska kunna upprepa fjolårets andraplats är liksom inte realistiskt.
Nej, det känns mera som att vi kommer att få kämpa för och sikta på att hålla till i mitten.
Om det inte blir jackpott vill säga. Högsta vinsten stavas Göran Flood, två finländare och så någon från Filbyterna utöver de säkra korten som skräller.
Vem vet, det kanske finns fem förare från Filbyterna som håller måttet, och om allt slår in kan vi förstås kanske vara med och slåss däruppe.
Med en på papperet svagare trupp slipper du väl allt räknande och att ställa över förare för att klara maxsnittet?
Det skulle jag ha gjort ändå eftersom maxsnittet ska avskaffas just i ettan om den regeln hade funnits redan säsongen som gick hade vi sopat hem den serien ganska lätt.
Men det ser väl i alla fall betydligt bättre ut förarmässigt än för två år sedan?
Jo, det är sant, det går inte att jämföra på samma dag, säger Mats Boström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!