Gymnasieelever vill resa billigare med buss

Gymnasieeleverna i Sörmland vill ha billigare bussbiljetter. Ungdomsråden i länet föreslår en höjning av åldersgränsen för halv biljettaxa från 16 till 19 år.

Övrigt2002-03-29 23:33
Vi har ju inte ett öre mer än högstadieeleverna, eftersom vi inte får mer pengar än dem. Och vi åker ju inte mindre buss snarare mer, säger Caroline Denninger som går i årskurs 2 på Tessinskolan och är ledamot i Nyköpings ungdomsfullmäktige.
Det var Nyköpings ungdomsfullmäktiges bussgrupp som tog initiativet till förslaget om höjd åldersgräns. Ungdomsråden i Katrineholm, Strängnäs, Eskilstuna och Vingåker samt Landstinget Sörmlands ungdomsdelegation kontaktades, och samtliga ställer sig bakom förslaget. Motionen har skickats till landstingsstyrelsen, Länstrafikens styrelse och kommunstyrelsen i respektive ort.
Jag tycker att det är ett rimligt förslag att man ska ha en låg kostnad för sitt resande så länge man går i gymnasiet, säger Inger Jonasson Sjödin, ledamot i landstingsstyrelsen och Länstrafikens styrelse.
Hon medger att den nuvarande åldersgränsen är lite förlegad.
När den infördes gick de flesta ut i arbetslivet efter grundskolan. Så ser det inte ut idag, skolåldern har ju höjts, säger hon.
Det är Länstrafikens styrelse som fattar alla beslut om busstaxorna. Inger Jonasson Sjödin vågar inte lova att det blir någon höjning av åldersgränsen, men hon säger att styrelsen kommer att ta upp ungdomarnas förslag till diskussion.
Vi måste titta på hur det ser ut i kommunerna, och se hur många ungdomar som inte har tillgång till busskort som kommunen betalar. Vi måste veta hur en förändring slår och vad det innebär, säger hon.
Ungdomsråden menar i sin motion att alla vinner på en höjning av åldersgränsen. Framför allt ungdomarna förstås men även Länstrafiken, eftersom bussåkandet borde öka om kostnaden blir lägre. Dessutom påpekar ungdomarna att det ju är bra för miljön om fler åker kollektivt.
Jag tycker att förslaget borde gå igenom. Det finns inget skäl för att det inte skulle göra det, säger Caroline Denninger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!