Hälften av pendlarna drar av för mycket på skatten
10 583 personer i östra Sörmland pendlar till jobbet. Enligt Skatteverket drar nästan hälften av pendlarna av för mycket på skatten. Nu vill flera experter se en ändring av reseavdraget.
Pendlaren gör till exempel avdrag för fler dagar än han eller hon arbetat eller samåker men yrkar ändå fullt reseavdrag.
Flera företag och myndigheter som SN har varit i kontakt med berättar att deras anställda samåker. Men ingen vill berätta om sin samåkning i tidningen. Flera personer förklarar att många samåkare begär fullt reseavdrag var för sig.
Vi vet att det är ett problem. Vår skatteregion; Sörmland, Västmanland och Uppsala, ligger som ett bälte runt Stockholm. Vi har flest reseavdrag per medborgare, säger Mats Karlsved, chef för Skatteverkets analyssektion i region Mälardalen.
Skatteverket kan begära in besiktningsprotokoll för att se hur långt bilen gått och jämföra siffran med de resor som pendlaren begärt avdrag för. Men långt ifrån alla deklarationer granskas.
På grund av de krångliga reglerna blir det mycket fel och vi har ingen möjlighet att kontrollera alltihop. Utifrån myndighetshållet skulle ett schablonavdrag förenkla för oss, då behövde vi inte lägga resurser på att kontrollera just det här, säger Mats Karlsved.
Ett schablonavdrag innebär att alla får samma avdrag för sina resor, beroende på hur långt de åker men oavsett hur de väljer att ta sig fram.
Förslag om ändrade reseavdrag har förts fram på flera håll, bland annat från Svenska Naturskyddsföreningen som menar att dagens system gynnar ensamma bilförare.
Birgit Sievers på Svensk samåkningstjänst, ett företag som organiserar samåkning, tycker att samåkarna i stället borde belönas.
Bullret minskar, det blir mindre slitage på vägarna, föraren får bättre koncentration med någon bredvid. Om två personer samåker gör de oerhört mycket för samhället, säger hon.
Frågan om reseavdragen var en av de 121 punkterna i regeringsöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet 2002.
Det har varit uppe till diskussion, men det finns inga konkreta förslag. Fördelen är att det skulle bli enklare att stimulera kollektivtrafiktänkande. Samtidigt skulle vissa personer som har låga kostnader kunna få stora skattelättnader, säger Ulf Renberg, chef för enheten för personbeskattning och socialavgifter på finansdepartementet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!