Han spanade vid uppbyggnaden

Vi sitter i Olle Nymans villa i Lahäll i Täby. Olle har bordet fullt av tidningsurklipp och fotografier. Meningen är att han ska skriva ihop något slags bok för att ge sina efterkommande en historia om sig själv. Han har levt ett spännande liv, 84-åringen, som just börjar berätta om hur han kom i kontakt med Nyköping.

Övrigt2004-11-19 15:08
Han var inbjuden att delta i invigningen av den nya terminalen på Skavsta. Olle har nämligen under större delen av sitt liv på olika sätt arbetat för SAS. Dessutom, vilket är inte minst intressant i det här sammanhanget är, var han en av dem som var med och drog igång verksamheten i krigstidens uppbyggnadsskede.
Det började på F4. Jag var stationerad där som signalist. Jag hade blivit värvad. Värvare sökte nämligen upp familjer som hade söner i lämplig ålder och försökte få dem att ställa upp för försvaret, berättar Olle. Min flygerfarenhet var inte stor, jag hade bara flugit för fem kronor med Ahrenberg men sökte i första hand till flyget och i andra till flottan.
Ett antal killar valdes från F4 som skulle till F11 och starta flygverksamheten där.
Jag hade ingen aning om spaning. Jag var utbildad signalist och navigatör. Vi fick lite utbildning på F4 men den mesta utbildningen gavs på F11.
Olle minns F11-tiden som fin, som en bra utbildningstid.
Man fick lära sig mycket och bland annat åkte jag till Stockholm för att avlägga förstaklasscertifikat som signalist.
Han kommer ihåg, det här var ju andra penningsvärdestider, hur man gick till staden för att spara pengar, hur det var att gå till folkparken och dansa. Hade man stövlar, á 40 kronor, vilket var två månadslöner, på sig var man extra fin. En viss antipati fanns från vissa bland lokalbefolkningen men Olle mins inte att det var något bråk.

Så en dag sågs några extra fina uniformer som väckte nyfikenhet.
De som bar dem kom från ABA, alltså föregångaren till SAS, berättar Olle. Jag utsågs till någon slags budbärare i civil kostym som skulle uppsöka direktören Carl Florman. Jag blev insläppt och förklararde att vi var några som ville söka jobb efter kriget. Vad kan ni, frågade Florman. Vi är elva stycken, allt från mekaniker till telegrafister och flygkadetter, svarade jag. Alla fick jobb.
Olles karriär var spikrak. Han blev ganska snart trafikassistent på Bromma men efter bara tre år blev han stationschef på flygplatsen.
Jag fick en tjänstescooter importerad från Kanada, minns han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om