I dag kan man handla det mesta på nätet och få det antingen hemkört eller hämta ut paketet hos ett ombud, e-handeln växer och tar allt större del av detaljhandelns marknad. Men i Trosa stretar man emot, där har affärerna fortsatt att locka till sig kunder som behöver en ny tröja, ett nytt fiskespö eller ett armband.
– Det är väldig kul med en positiv trend, det känns jättebra. Men vi ska vara ärliga också, vi har ett detaljhandelsindex som ligger på 43, vilket är långt ifrån 100. Dock så ligger indexet för dagligvaruhandeln på nästan 100, det betyder att nästan alla handlar sina matvaror i kommunen. Vi har dock kämpat oss från ett index på 27 till 43, så allt fler handlar i butikerna, det är bra, säger Jonas Ivervall, näringslivschef Trosa kommun.
Det som ligger bakom att det har gått så bra för affärerna i Trosa är ett gediget arbete som har pågått i flera års tid.
– Det har funnits lojalitetsprogram som butikerna har haft för sina medlemmar. Butikerna har haft visningar, medlemskvällar och jag såg att Trosa året om-gänget annonserade på ljusskylten vid Åda att man skulle handla lokalt, säger näringslivschefen.
Under åren har butikerna ändrat sig och blivit mer anpassningsbara. Tidigare var det inte öppet på söndagar men numera är öppet hela veckan. Vilket gör att folk har större möjlighet att handla lokalt, menar Ivervall.
– Det är många som pendlar ut från Trosa och då har det ändå skett en anpassning till när kunderna kan handla tycker jag. Man har kanske öppet längre på kvällar, fler har söndagsöppet, det tror jag har påverkat tillsammans med marknadsföring och hög aktualitetsnivå, menar Jonas Ivervall.