Hans kor mjölkar inte för Lidl

Agga, Pärla, Rulla och Ala tuggar saktmodigt på några av sommarens sista gröna strån. Om ett par timmar är det dags för kvällsmjölkning i ladugården i Tallstugan utanför Stigtomta. Ett är säkert. Mjölken från Rulla och hennes kompisar kommer inte att säljas i nyöppnade Lidlbutiken i Nyköping. Där säljs bara tysk mjölk.

Övrigt2003-10-02 22:34
Jag tror egentligen inte att den tyska mjölken smakar sämre, säger mjölkbonden Olle Westerberg. Men om Lidl tar marknadsandelar säljer vi mindre mjölk. Och om vi slutar producera mjölk försvinner det öppna landskapet, säger han och tittar ut över sina höstgula stubbåkrar.

Svensk-danska mejerijätten Arla vill inte leverera mjölk till den tyska livsmedelskedjan. Också de övriga svenska mejerierna har sagt nej.
Den officiella motiveringen är att man inte vill låta Lidl sälja mjölken under eget varumärke. Därför skeppar livsmedelskedjan tysk mjölk med båt från Lübeck till Halmstad och vidare på landsväg.
Det kostar på miljön, säger Olle Westerberg.
Lidl-mjölken är billigare per liter jämfört med den Arla-mjölk som säljs i andra butiker.
Det kan vara en lockvara, tror Olle och hans fru Irene. Eller att de fått kontrakt att köpa in mjölken väldigt billigt från tyska mejerier.

De tyska mjölkbönderna kan producera billigare mjölk eftersom klimatet är mildare och kraven på djurhållning inte anses vara lika höga som i Sverige.
Olle och Irene har plats för 25 mjölkkor i sin ladugård. Kvigkalvarna som föds blir kvar på gården för att bli nya mjölkkor. Tjurarna säljs vidare till en annan bonde som föder upp dem till slakt. Just nu finns ett 20-tal kvigor på gården.

Allt foder odlas på de egna markerna. Gården har 35 hektar åkermark där man producerar hö och ensilage, som är kornas basmat, samt korn och havre som blir kraftfoder.
Djuren håller markerna öppna. Hade vi inte djur skulle det se ut som i Norrland, säger Olle.
Mjölken från gården hämtas varannan dag och bonden får knappt tre kronor per liter mjölk. På torsdagen beslutade Arla att sänka inköpspriset med elva öre.
Vi kan inte producera mjölken billigare, säger Olle Westerberg. Jag vet inte hur mycket de tyska bönderna får betalt, men jag tror att Lidl kommer att få svårt att sälja deras mjölk. Konsumenterna här värnar om den svenska maten.
Vid Arla food funderar man nu som bäst över den framtida strategin.
Man har hittills stått emot livsmedelskedjornas krav på att få använda sina egna varumärken på mejeriprodukterna men Lidls oväntade drag att skeppa mjölk från Tyskland har gett Arla kalla fötter.
Vi måste följa med marknaden och kan komma att ompröva gamla ställningstaganden många gånger, säger Hans-Åke Hammarström, vd för Arla food.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om