Hantering av klagomål om vård kan bli effektivare

Nybildade tillsynsmyndigheten Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har varit i gång i ett halvår. Nu träffar myndigheten kommuner och landsting för att informera om och diskutera iakttagelser som hittills gjort.

Övrigt2013-11-30 10:09

IVO tog över tillsynen över vård och omsorg från Socialstyrelsen den 1 juni i år. I uppdraget ingår också handläggningen av anmälningar och klagomål från patienter, anhöriga och personal – vilket dominerar verksamheten.

— Hur tillsynen ska se ut är en fråga som har diskuterats ganska länge, säger Thomas Larsson som är enhetschef för ärenden som rör missbruk och ekonomiskt bistånd.

Han berättar att det fanns flera orsaker till förändringen, bland annat att ökad mångfald på grund av fler privata aktörer ställer högre krav på tillsynen. En annan tungt vägande motivering är att det ansågs lämpligt att regelutformning och tillsyn ligger på olika myndigheter.

— Men det är också så att staten inte var helt nöjd med hur uppdragen togs om hand, säger Thomas Larsson.

Nu är tanken alltså att tillsynen ska bli effektivare.

Stora delar av personalstyrkan är densamma som tidigare jobbade med samma uppgifter i Socialstyrelsen. I och med extrapengar i samband med övergången finns det också utrymme för att anställa ytterligare personer.

— Effektiviseringen ska ske genom ett förändringsarbete vi inlett, säger Thomas Larsson. Bland annat kommer vi att jobba mer med återkoppling till utförarna och diskussioner kring var och hur förbättringar kan ske. Vi kommer också identifiera vissa riskområden för att använda resurserna där de mest behövs.

När IVO i går var i Eskilstuna var en av punkterna på dagordningen iakttagelser myndigheten hittills gjort i bland annat Sörmland. Några exempel är brist på kontinuitet i vård av äldre och en misstanke om att händelser inte Lex Maria-anmäls i den utsträckning som är önskvärd.

Även om större delen av de ärenden IVO hanterar initieras av klagomål och anmälningar från brukare och anhöriga kommer dessa inte märka av förändringen särskilt mycket.

— Uppdraget är ju detsamma som när tillsynen låg under Socialstyrelsen, säger Thomas Larsson. Men förhoppningsvis kan handläggningstiderna bli kortare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!