Här programmerar barnen själva robotar

Nu kommer signaler om att dagens unga måste lära sig mer om digital teknik. Gärna redan i förskoleåldern. På Franciscus förskola i Nyköping har två drivna pedagoger inte väntat på några direktiv från vare sig Skolverket eller regeringen. Här har barnen lärt sig programmera robotar sedan i slutet av förra året.

Pedagogen Ida Loimi ser programmering och digitala verktyg som en viktig del av arbetet i förskolan.

Pedagogen Ida Loimi ser programmering och digitala verktyg som en viktig del av arbetet i förskolan.

Foto:

Övrigt2017-03-14 06:30

Tyra Rangensjö slår sig ner på mattan och plockar upp den lilla färglada roboten från golvet. Hon vänder den upp och ner och slår på on-knappen. Sedan vänder hon tillbaka den och börjar programmera. Ett tryck på framknappen, ett tryck på vänsterknappen och slutligen ett tryck på bakåtknappen. Roboten står helt stilla. Sedan trycker hon ner "Go"-knappen och den lilla krabaten gör precis som hon sagt åt den att göra.

– Jag lärde mig genom att titta hur andra gör, säger hon.

Och det är precis vad förskollärare Ida Loimi gärna hör barnen säga. Att barn lär av varandra.

– Vi jobbar ofta med små grupper 3-4 barn. Genom kommunikation barnen emellan lär sig barnen mycket, säger Ida Loimi.

Hennes intresse för teknik kopplat till barn började redan under hennes studier och första jobb som förskollärare på en skola i Halmstad.

– I Halmstad har de kommit långt. Mycket tack vare en blogglösning som kommunen köpte in där digitala tekniker diskuterades mycket, berättar hon.

Tillsammans med kollegan Jennifer Gustafsson håller hon nu i utbildningsgrupper för andra förskollärare i kommunen.

– Vi vill nå ut med det här till flera. Det är så enkla verktyg även om många lärare verkar tro att det är svårt, säger Jennifer Gustafsson.

Båda pedagogerna ser programmering och digital verktyg som en viktig del av arbetet i förskolan. Inte bara ur perspektivet att samhället i stort redan kommit långt i utvecklingen och att barnen måste förberedas inför den.

– Programmering är kreativt och barnen lär sig lösa problem tillsammans, säger Ida Loimi.

När barnen kommit över de första grundläggande stegen ökar möjligheterna. Genom att tillsammans bygga upp världar av diverse olika föremål kan barnen programmera roboten att förflytta sig i den.

– Det handlar om att testa och experimentera för att få roboten att flytta sig utifrån deras egna önskemål. Kör de fast går vi in och stöttar men det finns aldrig något rätt eller fel, säger hon.

När Skolverket nu vill att förskolan ska öka digitaliseringen är Ida Loimi helt klar över vad hon själv tycker om förslaget.

– Det är givetvis jättebra. Det kommer bara lite för sent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!