Trafikverket har meddelat i ett beslut att Ostlänken kommer dimensioneras för att tågen ska köra i 250 kilometer i timmen. I samma beslut skriver Trafikverket att stationsorter enligt avtal med Sverigeförhandlingen inte ska omprövas. Det betyder att Vagnhärad troligen kommer få en ny tågstation.
– Det är så gott som helt spikat nu, säger Hans- Erik Eriksson, koordinator för Ostlänken, Trosa kommun.
Enligt Trafikverkets planer ska den nya stationen ligga mitt emot kalkbrottet, på norrsidan om Kalkbruksvägen, mot E4:an, vid de nya spåren.
År 2022 kan bygget av Ostlänken starta som allra tidigast. Skulle det starta redan då är det skogsröjning och andra förberedelser som påbörjas. Bygget av stationshuset kommer dröja ytterligare några år och det kommer börja användas förrän hela Ostlänken är färdig för kommersiell trafik.
– Även om stationen blir färdigbyggd innan 2033 är det först som då den kommer börja användas, eftersom allting tas i bruk samtidigt. Men det är svårt att säga nu när den är färdigbyggd.
Kommunen och Trafikverket har riktat in sig på att den nya stationen ska ha två trapphus med en bro emellan. På så vis ska resenärerna kunna röra sig mellan perrongerna.
– Vi valde mellan en tunnel under spåren eller en bro över dem. De flesta upplever en inbyggd bro med väggar och tak som tryggare än en tunnel. Dessutom blir stationen tydligare med en bro, resenärerna får en bättre överblick över området och de får lättare att orientera sig, säger han.
I nuläget vet inte Hans-Erik vad stationen vid Ostlänken kommer att kosta.
– Det är långt ifrån klart vad det hela kommer att kosta. Vi måste komma längre med planering och projektering. Sedan ska vi förhandla om vem som ska ansvara för stationens olika delar. Vissa saker ska Trafikverket betala och kommunen ska stå för andra delar. I dagsläget finns det inte någon prislapp, säger Hans-Erik.
Den nuvarande tågbanan kommer att finnas kvar och kommer främst användas för godstrafik. Även stationshuset blir kvar.
– Vi kommer självklart ha kvar det gamla stationshuset. Det har ett stort historiskt värde för orten, säger Hans-Erik Eriksson.