Hasse har både speedwaycyklar och veteranlastbil

Hasse Bergentofts motorintresse är stort och spänner över mycket. Hemma på gården Morpakärr utanför Råby har han både ett eget speedwaymuseum och en veteranlastbil – en grundligt renoverad speedwaygrön-gul Scania 80 Super från 1971.

Foto:

Övrigt2014-09-20 07:07

Motorcyklar, och i synnerhet speedwaycyklar, har länge varit en naturlig del av livet för Hasse Bergentoft. Han tävlade i speedway på 1980-talet och har även en period som förbundskapten för svenska speedwaylandslaget på sitt CV. Ett jobb han fick efter speedwaylegendaren Bosse Wirebrand. Men Hasse Bergentofts speedwayintresse ledde även till att han började samla på sig speedwaycyklar och mycket annat som hör hemma i den motorsportnischen. Västar, hjälmar, skinnställ, gamla foton, klubbmärken och en massa mc-litteratur. Och samtidigt har han samlat på sig en massa kunskap om alla de speedwaycyklar och -prylar som finns i museet, även om det är en beteckning som Hasse Bergentoft egentligen inte vill använda.

– Jag föredrar att kalla det här för Hasses speedwaydepå, säger han och låter blicken svepa runt samlingarna, som bland annat innehåller ett 20-tal speedwaycyklar.

En av rariteterna bland speedwaycyklarna, som Hasse Bergentoft gärna berättar om, är en Neil Street som dubble världsmästaren Jason Crumps morfart byggt 1974. Två av de andra cyklarna är byggda av sexfaldige världsmästaren Tony Rickardssons pappa.

Speedwaydepån på Morpakärr är konsekvent inredd på ett sätt som andas speedway- och motormiljö. Pallarna vid cafédisken i ena hörnet är klädda i de fyra förarfärgerna röd, blå, vit och gul. Borden består av gamla Castrol-oljefat med utrangerade trafikmärken som bordskivor.

Under åren har Hasse Bergentoft också samlat på sig några enduro-, motocross- och isracingcyklar, samt vanliga landsvägscyklar. Hemma i garaget, en bit ifrån byggnaden som inrymmer speedwaydepån, har Hasse Bergentoft en välutrustad verkstad där han jobbar med olika renoveringsobjekt. En av de äldsta motorcyklarna Hasse Bergentoft har i sina samlingar har han ganska nyligen blivit klar med och rullar ut på grusplanen framför verkstaden. Det är en engelsk Norton från 1930 som samma år kördes i landsvägsloppet Saxtorp Grand Prix i Skåne, vilket Hasse Bergentoft också har dokumentation kring. Bland annat ett foto på Nortonmotorcykeln tagen under Saxtorploppet.

Hasse Bergentofts motor- och speedwaycykelsamlingar har vuxit så att den nuvarande depåbyggnaden känns för liten. Därför är han igång med ett byggprojekt som ska resultera i en ny och större Hasses speedwaydepå. Han har köpt en begagnad byggnad som monterats ner och transporterats till Morpakärr. Under hösten ska den komma på plats, är planen.

Under arbetet med att lägga grunden för den nya speedwaydepån lär Hasse Bergentofts största veteranfordon komma till nytta.

– Jag använder den ibland, kör ett lass grus och sådant, säger Hasse Bergentoft om den grön-gula Scania 80:an som han för några år sedan köpte av brandförsvaret i Sölvesborg.

Där hade Scanian gått som tankbil under många år och blev nu Hasse Bergentofts möjlighet att förverkliga den tanke han haft om att skaffa en egen veteranlastbil. Planen var att bygga om Scanian till en tippbil, vilket blev ett vinterprojekt under några år, berättar han. Vattentanken lyftes bort och Hasse Bergentoft hittade ett lämpligt tippflak.

– Det fanns på en ännu äldre Scania som stod på skroten i Lid, säger han.

När Scanian började bli klar att lackas var Hasse Bergentoft helt klar över vilken färgsättning han ville ha.

– Jag hade sett en lastbil i Holland som var lackad i grönt och gult, det var snyggt, säger han, och tillägger att just den färgkombinationen också hade en stark speedwayanknytning för honom.

Han berättar att grönt och gult var de ursprungliga klubbfärgerna som NMS, Nyköpings motorsällskap, hade på sina speedwayvästar. Ytterligare ett skäl till att Scanian fick just de färgerna.

Hasse Bergentoft berättar renoveringen av den drygt 40-åriga Scanian är gjord med viss försiktighet. Hytten var inte hårt sliten och har invändigt i stort sett fått vara kvar i originalskicket.

– Motorn har jag inte heller behövt göra något med. Bilen har inte gått mer än 5 000 mil och en sådan motor ska kunna gå 75 000 mil innan man behöver göra mycket med den. Jag är bara noga med att byta oljor och filter, säger Hasse Bergentoft.

Vissa detaljer från livet som brandbil har fått vara kvar på Scanian, berättar Hasse Bergentoft. På hyttaket sitter en "saftblandare" och i ena stänkskärmen sticker de tryckluftsdriva utryckningssignalhornen fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om