Hel och ren då klarar du klädkoden på våra företag

Nakna människor har litet eller inget inflytande i samhället står det på klädföretaget Twillfits hemsida. Kanske är det så. Hur som helst har kläderna stor betydelse för hur vi uppfattas.

Övrigt2006-08-20 09:32
De flesta företag vill att de anställda ska vara hela och rena, snygga och prydliga. Men vad är snyggt och prydligt? Den lilla svarta passar inte i ladugården, och shorts och linne gör sig inte så bra när återförsäkringskontrakt ska diskuteras i Londons finansvärld.
Helt klart finns olika normer för hur vi ska klä oss beroende på vilket yrke vi har. Ändå verkar klädseln på jobbet vara något som det inte pratas så mycket om. Inget av de företag som SN träffat har någon uttalad, skriven policy, och de anställda säger att de sällan eller aldrig diskuterar vad som är lämpligt.
Men klädkoden förändras ständigt. Det som var otänkbart för några år sedan är okej i dag. Sommaren verkar vara den tid då det blir tillåtet att experimentera och tänja gränser. Vilka spår kan den här sommaren lämna efter sig i klädseln?


Klädintresset ger fördel i klädaffären
I dag har jag lekt litet, jag har kläder härifrån butiken, men ville hitta på något roligt med den här klänningen, säger Jasmine Holma, som jobbar på klädaffären Twillfit i Nyköping.
Hon har kläder som sitt stora intresse, och det syns att hon tänkt till när hon tagit på sig den randiga klänningen med det snygga guldskärpet till.
Twillfit är ju en klassisk butik, med kläder för kvinnor från 30 år och uppåt. Det är nog inte okej att ha för vågad klädsel, säger hon.
Alla som jobbar i butiken är klädintresserade, och lägger ned både tankemöda och pengar på hur de ser ut på jobbet.
Det är nog bra att bära kläder som kommer från butiken, men det är inte något krav, säger hon.


Inga sandaler, linnen eller shorts för bankmannen
På SE-banken, med rötterna i Wallenberg-sfären, är det snyggt, prydligt, helt och rent som gäller i de anställdas klädsel. Helst inga blåjeans, och absolut inget som utmanar. Sandaler eller linnen kommer aldrig att förekomma bland de bankanställda männen på jobbet.
Det var mycket strängare klädkod på banken för några år sedan. Men det har luckrats upp på senare år, säger Michael Wulff, kontorschef för SE-banken i Nyköping och Oxelösund.
Då, för en 1015 år sedan, var det kostym och slips som gällde för männen. Men på senare år har det blivit mer accepterat att lätta upp sin klädsel. Sedan några år är det tillåtet att slopa slipsen, och att ha en pikétröja till litet mer lediga byxor på sommaren.
Vi på banken ska ju inge förtroende, och det signalerar man bland annat med kläder. Förr, när vi hade kostym, signalerade vi också makt. Men det handlar också om att matcha sina kunder, det går ju inte att kliva in på en verkstad i kostym, då blir det fel, säger han.
Kvinnor har haft litet större frihet i klädseln inom bankvärlden.
Shorts, det är inte okej på män. Då skulle man nog nästan bli hemskickad för att byta. Men det finns ju sådana där halvlånga byxor, capribyxor heter de kanske, som kan se snygga ut på kvinnor, säger Michael Wulff.
Sommaren verkar vara den tid på året då ny mark bryts för lättnader i klädkoden.
Slipsarna försvann en sommar, och tröjor och ljusa byxor började också användas på sommaren för ett par år sedan, säger Michael Wulff.


Skyddsskor obligatoriskt för lastbilschaffisen
Vi ska vara hela och rena, men det är inte alltid så lätt när man bär skitiga kartonger, säger Tomas Ericsson, som kör lastbil för DHL, men som är anställd av ÖSB i Nyköping.
Han berättar att fraktföretaget DHL vill att chaufförerna ska vara enhetligt klädda. De har försett chaufförerna med arbetskläder, men t-shirtarna räcker inte till så här på sommaren när det är varmt. Därför använder de ofta egna t-tröjor. Några shorts ingår inte i DHL:s uppsättning, så de flesta har kortbrallorna de fått från ÖSB på sig.
DHL är ju ett internationellt företag, och de vill ju att företagets profil ska synas. Men det funkar inte riktigt, särskilt inte på sommaren, säger han.
Han kan inte påminna sig att han sett något skrivet kring hur han och de andra ska vara klädda, och han vet inte riktigt vad som skulle hända om ledningen ser de som klär sig fel. Men hur skulle arbetskamraterna reagera om någon kom klädd i slips och kostym?
Ha, då skulle man nog vilja se lottobången... men det är ingen som gör så, säger han.
Något som är obligatoriskt är skyddsskorna med stålhätta. Den som inte har sådan på får gå hem och byta.
Det är ju en säkerhetsgrej, man kan få tunga saker på sig eller hamna med tårna under en bil. Man måste nog inte ha strumpor i skorna, men det är nog väldigt obekvämt utan, säger han.


Klädsel anpassas till kunden
Jag tänker nog ganska mycket på hur jag klär mig på jobbet. Jag försöker anpassa mig efter de kunder jag ska träffa. Man kan inte komma klädd i kostym till ett företag där de flesta har jeans, säger Camilla Eriksson, som jobbar som säljare på Datarådgivarna i Nyköping.
Hon tycker att det är särskilt svårt när hon ska besöka nya kunder.
Jag försöker läsa på om företaget, det är viktigt. Men om man inte vet något om stilen så har jag ett knep jag har en kavaj med mig, och något mer avslappnat under. Då kan man lägga kavajen över armen om man märker att det passar bättre, säger hon.
Klädstilen på Datarådgivarna är ganska avslappnad. Helt och rent ska det vara, säger chefen, men inte strikt. Killarna har gärna skjorta och jeans eller chinos. Slipsar ses sällan, men beroende på hur det ser ut hos kunderna kan en och annan kavaj komma fram. Tjejer klär sig också oftast i jeans, och i bland med kavaj.
Det är nog litet svårare för tjejer att vara rätt klädd. Det finns så mycket större valmöjligheter på stilar. Killarna har ju bara sin skjorta med byxor, säger hon.
Hon tycker att det var svårare att veta hur hon skulle klä sig när hon började på företaget. Innan hade hon jobbat hos ett annat dataföretag, där klädkoden var mer strikt. Dessförinnan arbetade hon på länsstyrelsen, där de flesta hade kjol och blus.
Då tyckte jag att jag höll på att bli tant, säger hon.
Kläderna är viktiga för humöret, menar hon.
Om man känner sig fel klädd påverkar det hela dagen. Det gäller att hitta rätt klädstil som passar med de kunder man ska träffa, men det gäller också att hitta sig själv i de kläderna, säger Camilla Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!