Hela länet slåss för tåg till Gnesta

Nu höjer flera Sörmlandskommuner, Regionförbundet, trafikbolag samt landstinget rösten för Gnesta. De begär bland annat att alla 20 regionaltågsavgångar ska göra stopp i Gnesta redan i höst.

Övrigt2007-01-23 19:32
I ett brev till generaldirektör Per Olof Granbom vid Banverket och vd Jan Forsberg vid SJ tar fyra Sörmlandskommuner, landstinget i Sörmland, länstrafiken Sörmland och Regionförbundet upp problemen med regionaltåget Sörmlandspilen. I brevet krävs att Gnesta inte ska dra en nitlott när tågtidtabellen för höst och vinter görs klar.

Den nya regionaltågstationen
i Gnesta kostar cirka hundra miljoner kronor att bygga. Sörmlandspilens tio avgångar
i vardera riktning är tänkt att göra ytterligare ett stopp för att hämta och lämna resenärer
i Gnesta. Men det finns trängselproblem vid åtta av avgångarna som riskerar att fara förbi Gnesta. Det handlar om avgångar under tider då de flesta behöver tågen, under högtrafik då det är extra trångt på spåren.
Varför är uppehållen viktiga för berörda kommuner?
Ett regionaltågsystem är en form av samhällsbyggnad. Hela Mälardalen bygger på systemtänkande och när det gäller Sörmlandspilen så behövs stopp i samtliga fyra kommuner, säger vd Carl-Henry Eriksson vid Mälardalstrafik AB.
Måste inte andra tåg då kliva åt sidan för Sörmlandspilen?
Det är syftet med breven men det är klart att man inte ska gå över lik. Vi vill att Banverket och SJ anstränger sig lite extra för Sörmlandspilen.
Som det är i dag så får vi bara höra att det inte är möjligt att göra alla stopp i Gnesta, vi får inte veta varför.
Nöjer ni er med en
motivering?
Det beror ju på hur den ser ut.
De fyra berörda kommunerna är Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker. I brevet kräver Sörmlandsorganisationerna att SJ gör om sin tågplanering inför hösten. Kravet är att samtliga Sörmlandspilar ska stanna.
Regionchef Jan Kyrk på SJ har inget emot en sådan tidtabell.
SJ vill självklart stanna på så många stationer som möjligt. Det är ju av resenärerna som vi får våra biljettintäkter, säger han.

Jan Kyrk berättar att SJ inte självt kan bestämma när tågen går, det är Banverket som har sista ordet.
Vi är många som samsas på spåren. SJ skickar till Banverket vilka avgångstider vi vill ha. Banverket avgör vilka vi får.
I breven riktas krav även på Banverket att ge plats för Sörmlandspilen i Gnesta. I mars har Banverket svar på hur vintertidtabellen ser ut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!