Helfrälst i crosskart den udda bilsporten

Crosskart är ingen välkänd utan lite udda motorsport med utövare främst inom Norden. Men intresset sprider sig och Torbjörn Nurkkala, tävlande för SMK Nyköping, har blivit helfrälst i denna ovanliga sport.

Övrigt2002-09-30 22:48
Nurkkala gjorde sin andra säsong i SM för crosskart 250 cc, som avslutades med sista deltävlingen i Strängnäs för två veckor sedan. Han tvingades bryta, men blev ändå slutlig sexa i sin klass.
Två placeringar bättre än premiäråret och trenden går alltså åt rätt håll. På sikt hoppas han kunna vara med och fightas om SM-guldet. Nurkkalas intresse föddes, när han såg SM-finalen i Strängnäs för två år sedan. Det gav ordentlig mersmak.
Tävlingsformen verkade rolig och jag fastnade direkt. De små fordonen hade bra fart och motorerna arbetade ettrigt, säger 40-åringen, bosatt i Vagnhärad.

Första året som förare blev en prövning. Deltog bara i två av fem deltävlingar. Motorhaverier fötrstörde en del del, men det fick han ta som nybörjare. Det tar förstås tid att lära sig ett fordon i crosskart.
Ett problem är att man inte har någon bana att träna på. I stället blir det tävlingarna i SM, Svenska Cupen, Sprinttävlingar och eventuellt Nordiska Mästerskapet som får bidra till erfarenheten och ge nödvändig rutin.
Inom SMK Nyköping är vi bara två crosskart-förare för närvarande, men om man kunde få träna på Björshultsbanan skulle vi bli fler förare och medlemmar i klubben, menar Nurkkala, som tror att utvecklingen därmed skulle gå fortare.

Vid senaste folkrace-tävlingen på Björshultsbanan fick man dock visa upp sig för den stora publiken och det kändes som ett lyft för SMK-förarna.
Årets SM-säsong visar att han gör en riktig satsning. Men det kostar pengar att hålla på. En förstående och sponsrande arbetsgivare är hittills den ende ekonomiske bidragsgivaren, men Nurkkala tror att nästa säsong skall innebära lite bättre ekonomi för hans tävlande.
Han har ännu ingen direkt uttalad målsättning utan en strävan att hela tiden förbättra sig och se hur långt det leder.

Toppfarter på 130 km/timmen och ett snitt runt 80 presterar han på crosskartbanan med sin lila bil. Den har en tvåtakts motor på 250 cc, har 55 hk och drivmedlet är racingbränsle på 102 oktan. Det tillåts fri trimmning och minimivikten är 190 kg.
Crosscart körs på banor som normalt används för rallycross,folkrace eller spedway.
Crosskart-idéen kommer från USA:s Buggybilar, där den första tävlingen kördes 1987. Tävlingsformen spreds till Norden med första SM-tävlingen 1998. Det finns drygt 100 tävlingsbilar i Sverige och runt 300 licensierade förare. Man tävlar som i rallycross med tre kvalheat och finaler.

Cirka hälften av bilarna är rena hembyggen och upphovsmannen i Sverige anses vara Erland Andersson, Göteborg, som utvecklar och bygger nya bilar. Den kraftiga stålrörsburen är, speciellt med tanke på crosskartarnas låga vikt, mycket säker och skyddar föraren på ett effektivt sätt.
Torbjörn Nurkkala har inte råkat ut för någon skadesituation och säger sig inte heller vara rädd, när han tävlar. Det gäller att köra fort men klokt är hans filosofi.
Nu vill jag satsa på cross-kart så långt plånbokens innehåll räcker, när säsongen drar igång igen nästa år, säger Vagnhäradsbon, tävlandes för SKM Nyköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om