‒Det känns lite overkligt om jag ska vara helt ärlig! Det är andra gången jag söker till vårsalongen och att jag kom med i år betyder enormt mycket. Exponeringen som följer med utställningen är väldigt bra och det kommer alltid väldigt mycket folk och tittar.
Kristin Larsson är under intervjun precis på språng till Konstfack där hon just nu läser masterprogrammet CRAFT! Några finjusteringar återstår på den samlingsutställning i skolans lokaler som öppnar på onsdagen och pågår till och med lördag.
‒Det är en lite galen vecka, med skolvernissagen, förhandsvernissagen på Liljevalchs på torsdag och så den stora på fredag. Men jag klagar inte, det är helt fantastiskt att få göra det här, säger hon.
Hembränningsapparaten, eller "Kaffekaskhembränningsapparaten" som den egentligen heter, är ett skolprojekt från Konstfack.
‒Vi jobbade platsspecifikt med verk kopplade till samhället Gustavsberg på Värmdö utanför Stockholm. Jag ville se om jag kunde berätta en historia om livet på orten genom olika material, närmare bestämt glas och koppar. Före 1850 var de vanligaste objekten tillverkade i koppar hembränningsapparater. De förbjöds ju sedan och då var det i stället kaffekannor i koppar som tog över. Min apparat heter därför "Kaffekaskhembränningsapparaten" och intentionen med den är att belysa hur apparaterna och framförallt dess innehåll kom att påverka hela arbetarrörelsen, säger Kristin Larsson.
Verket består av fyra olika delar där kopparrör och även glaset förbinder och fogar ihop det till en helhet. Att blanda glas med olika material är både ett signum och en drivkraft hos Larsson.
‒Jag tycker det blir väldigt spännande när man blandar materialen och det är någonting jag gör även i mitt mastersarbete fast där han jag bytt kopparen mot brons. Jag är själv väldigt kulturhistoriskt intresserad samtidigt som jag brottas med att ibland fastna i traditionellt hantverksmässiga. När jag lägger till för mig helt nya material blir det en väldigt spännande och utmanande process, säger Kristin Larsson som tidigare även jobbat mycket med tenn och glas.
‒Det var en utmaning, tenn smälter redan vid 200 grader, de andra materialen har ungefär samma smältpunkt som glas, vilket underlättar!
Kristin Larssons fokus är annars inställt på de sista tre terminerna på Konstfack.
‒Skolan tar mycket tid och är mitt huvudfokus i år. Men jag är med på samlingsutställningen med Crooked Concept på Hotel Anglais i Stockholm under Designveckan i februari vilket ska bli väldigt kul.