Hillersbergs stökiga 70-tal på Moderna

Moderna Museet har grävt djupt i samlingarna och letat fram 70-talskonsten som retade etablissemanget. "Det stökiga 70-talet" heter utställningen, där tidskriften PUSS fått en hedersplats. Och på plats finns förstås Lars Hillersberg, grundare till PUSS och en av dem som var med när det begav sig. Fast en stökig tid... Njae, det vill han inte riktigt hålla med om.

Övrigt2004-11-08 16:49
_ Däremot var 70-talet ett väldigt polariserat årtionde. Själv kritiserades jag mest från vänsterhåll, redan då. Jag var inte tillräckligt politiskt korrekt, säger Hillersberg och flinar.

Tämligen svartvit är utställningen "Det stökiga 70-talet" som öppnar på Moderna Museet i Stockholm i helgen. Inte bara när det gäller de politiska ståndpunkterna, utan framförallt är det själva konsten som saknar nyanser och kulörer.
Det hörde till tiden förstås. 70-talet var stenciltidningarnas och affischernas eget årtionde. Allt skulle kunna reproduceras och spridas till folket.
Lars Hillersbergs tidskrift PUSS hör till det svartvita. Premiärnumret kom i januari 1968, bara några månader innan studenternas majrevolt. Bland medarbetarna fanns Ulf Rahmberg, Lena Svedberg och Carl Johan de Geer _ alla representerade med många bilder på den nya utställningen.
_ Vi lovade storslaget att det skulle bli en veckotidning och det höll vi väl de första tre veckorna, säger Lars Hillersberg och skrattar.

Å andra sidan fick just det tredje numret av PUSS uppmärksamhet så det förslog. Tamet var "Sex
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!