Högre bilkostnader drabbar Trosa hårdast

Det kan bli flera tusen kronor dyrare att arbetspendla med bil. Trosaborna kör mest i landet. Gnesta ligger inte långt efter. Cirka 4 000 personer i de båda kommunerna berörs av ökade kostnader.

Övrigt2006-10-31 23:50
Pirjo Wetterstrand går mot strömmen. Medan de flesta i Trosa och Gnesta tar bilen åt Stockholmshållet åker hon i motsatt riktning.
Hon kör 15 mil per dag tur och retur mellan hemmet i Sundbyberg och jobbet som chef för hemtjänsten i Vagnhärad.
Jag vill inte fundera så mycket på kostnaderna. Man måste ju arbeta, säger hon.
Men hon har ändå tagit ett radikalt grepp. Hon arbetar heltid, men koncentrerar jobbet till tio timmars arbetsdag måndag- torsdag.
Dels blir det färre resor, dels slipper jag köerna på fredagar, säger hon.
Alla har inte samma möjlighet. Den som bilpendlar måste räkna med att det blir dyrare kommande år.
Enligt Statistiska centralbyrån, är Trosaborna de i Sverige som bilpendlar mest av alla. Deras genomsnittliga reseavdrag var 20 300 kronor 2004. Gnestapendlarna kom på sjunde plats med 18 700 kronor.
I sitt valmanifest lovade de borgerliga att reseavdraget skulle höjas från 18 till 20 kronor per mil. Så blir det inte.
Däremot höjs gränsen för det icke avdragsgilla beloppet från 7 000 till 8 000 kronor per år. Summan som bilpendlaren får dra av i deklarationen blir alltså mindre.

Bensinskatten höjs med cirka 10 öre per liter. Tillkommer att kostnaderna för trafikskador troligen överförs från den allmänna sjukförsäkringen till trafikförsäkringen.
Det innebär att åtta miljarder kronor, som tidigare betalades solidariskt av alla, flyttas över på bilägarna, säger Maria Spetz, vd för Motormännens riksförbund.
Enligt organisationens beräkningar blir det troligen en fördubbling av försäkringspremierna. För vissa trafikanter kan det handla om en tredubbling.
Sammantaget blir det flera tusen kronor dyrare per år att ta bilen till jobbet.
Tillträdande kommunalrådet Daniel Portnoff (m) i Trosa har inte gått att nå för en kommentar. Hans kollega i Gnesta, Henric Sörblad (m), har i varje fall en liten tröst för kostnadstyngda bilpendlare:
Till sommaren går regionaltåget från Gnesta. Det blir både snabbare och billigare än med bil. I övrigt kan jag bara lova att fortsätta arbeta för en upprustning av riksväg 57.
De som inte får ett regionaltåg inpå knuten kan trösta sig med att bilen i varje fall har en fördel som inget kommunalt färdmedel i världen kan uppväga.
Nu sitter jag två timmar om dagen i bil. Skulle jag åka tåg blir restiden det dubbla, säger Pirjo Wetterstrand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!