Honkala har hittat tillbaka
Få hade klarat av att komma tillbaka. Men Jari Honkala fick inte tillstymmelse till ångest när han väl fick sätta sig i sin gamla båt kände han sig trygg och körde ifrån alla sina formel 2 000-konkurrenter. Tre gånger om till på köpet .
Jag blev peppad av att få så mycket hjälp fram till Oslo och när båten äntligen var klar satte jag bara på en propeller och körde. Samma propeller som jag har kört med hela tiden sedan dess. Visst har vi gjort lite båtförbättringar, men det var ett vinnande koncept direkt, myser Honkala när sensommarsolen håller på att göra den båtverkstaden stekhet.
Säsongen avslutas nu med två läckra uppgifter; Köpenhamn och Stockholm.
Mm, det var drygt tio år sedan de körde F1 mitt inne i Stockholm det blir en riktig höjdare att få köra formel 2000 där kan bli ett fint slut.
Så du kommer att sluta?
Det är tänkt att jag ska sälja båten, ja. Jag ska bli pappa i december och...det är förstås inget lätt beslut nu när det är så roligt och går så bra igen.
Fortsätter du att vinna vill givetvis VM-promotorn för F2-båtar ha med dig i den serien?
Ja. Och jag har ju vunnit EM och NM men har ju ingen seger i en VM-serie, så visst känns det som att det fattas. Men då blir det nya långresor den nordiska serien har känts mera lagom på alla sätt, det känns definitivt som att jag kommer att tacka nej till en VM-serie, säger Honkala.
Vi får se, inget slutgiltigt beslut är taget, man grämer sig ju också lite för att jag fick tillbaka min egen båt så sent när jag väl bestämde mig för att köra igen i maj annars hade jag ju kanske haft chansen på totalsegern.
Å ena sidan har hans båt visat sig passa bra i formel 2000, så skrovet som Jari Honkala trots många tvivlare aldrig har slutat tro på har ökat drastiskt i värde vid en försäljning.
Å andra sidan var det l ä n g e sedan det var så här pirrigt kul att köra båttävlingar.
Annat var det förra säsongen. Den var genomsvart redan innan den tragiska avslutningen; i fullt blås på den snabba banan i Abu Dhabi kom plötsligt italienaren Vincenzo Polli in mitt framför Honkalas båt.
Katastrofen var ett faktum. Polli dog. Honkala klarade sig mirakulöst men fick svåra skador. Han minns fortfarande inget från själva kraschen.
Men när jag satte mig i en tävlingsbåt igen kändes det nästan som innan kraschen.
Åtta av tio hade slutat efter en sån krasch, en av tio fortsatt utan framgång men Honkala är en båtchaufför med en extremt tuff vinnarskalle.
Jag förstod direkt efter testen i Motala att jag skulle klara det psykiskt, hade i stort sett inga negativa tankar fast jag fick göra det där testet i en lånad båt. När jag sedan fick tillbaka min egen båt till Oslo kände jag mig helt trygg.
Men du måste väl ha haft n å g r a funderingar på kraschen när du satte dig i båten för start de första gångerna?
Jo, men det har bara lett till att jag i stället för att blåsa på fullt i alla lägen även i starten och med stora ledningar när det inte har varit så smart kör mycket mera taktiskt. Och det har ju räckt till bra ändå. Rutinen från F1-loppen med dubbelt så många båtar och 5060 kilometer i timmen snabbare hastigheter har också betytt en hel del.
Ångrade du redan innan kraschen att du gav dig in i den extrema formel 1-cirkusen?
Lite kanske, framför allt att jag bytte båt till F1-säsongen 2002, som hela tiden var fruktansvärt jobbig efter att det mesta hade gått så lätt året innan många konkurrenter hade så väldigt mycket större resurser än jag. Fast jag vet också så många skulle vilja ha fått den chansen som jag fick.
Men när jag väl hade fått fart i båten (trea på den sista tidsträningen) kom ju olyckan. Så mycket bökande vill jag inte uppleva igen. Det här känns mera lagom. Nu är det roligt att köra båt igen.
Vissa arrangemang har väl varit rent farliga i år hur är säkerheten i Köpenhamn?
Det är ganska smalt i Sydhamnen, så jag tror att de kan mota bort de flesta åskådarbåtar som kan göra tävlingar farliga. Jag tycker ändå att de race som har körts har varit acceptabla ur säkerhetssynpunkt.
Honkala har en helkrokig handled kvar att räta ut.
Jag förstår inte hur de ska bära sig åt, de måste väl bryta upp handleden igen och ta material från benet men jag vill i alla fall inte ha den så här, säger Jari och visar upp något som ser ut som en spiralmakaron.
Han måste ha väl fungerande servostyrning för att orka hålla greppet i ratten, men är hastigt och lustigt landets hetaste båtförare igen. Nyligen var en av kvällstidningarna nere och gjorde ett stort reportage. Dagarna innan fyllde hans dubbelseger ett mittuppslag i Göteborgs-Posten.
Skillnaden mot det tillfälle då undertecknad mötte en sargad förare som nätt och jämnt kunde ta sig och öppna dörren i januari är enorm.
Då var det deppigt. Jag hade stora funderingar på att lägga av de där veckorna, erkänner Jari Honkala.
Är de senaste tre segrarna rent av karriärens roligaste?
Jag vann visserligen så mycket säsongerna 1999 och 2000, men jag värderar det här högt, den saken är klar. Mycket högt.
Även om Honkala beslutar sig för att lägga av vill han helst inte släppa båtracingen helt i framtiden.
Jag vill gärna hjälpa till någonstans. Om det är någon som vill ha del av mina erfarenheter delar jag gärna med mig, säger Jari Honkala.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!