Honkala tävlar igen efter jättekraschen
I slutet av december var Nyköpingsbon Jari Honkala inblandad i den så otäcka formel 1-kraschen där italienaren Vincenzo Polli fick sätta livet till. Honkala hade själv tur att han överlevde. I dag gör han comeback när den nordiska båtserien körs i Motala.
Jag ville framför allt veta hur det kändes att kliva i en racerbåt igen. Det kändes hyfsat. Jag fick inga som helst obehagskänslor i alla fall, säger Honkala.
Då var det helt lugnt vatten, så jag måste känna mig för lite i Motala och inte kasta mig in i några som helst onödigt täta dueller direkt i första tävlingen.
Han är på väg att korta av sin upplagade gamla F1-båt för att den ska passa in i de nordiska normerna.
Men båten hann inte bli klar, så jag får låna en båt.
Känns det säkert?
Det är ju samma förarhytt som man är van med så det känns skapligt inte som någon ökad osäkerhet i alla fall. Största skillnaden är att man har 150 hästkrafter mindre i motorn. Det är inte direkt samma kick som att köra iväg i en F1-båt, men man kommer ganska snabbt in i det igen.
Får jag bara en dag på mig i Motala så...och det är klart att man inte vill ligga med som 1314:e båt. Siktet är ju trots allt på topp sex på tridsträningen så man får köra lite solo (om pole position) man vet ju att man har många blickar på sig...
Honkala fick givetvis många skador efter den våldsamma kraschen på den snabba och olycksdrabbade banan i Förenade Arabemiratens huvudstad, Abu Dhabi:
Huvudvärken satt i länge.
Vissa komplikationer tillstötte som en lindrigare blodpropp i benet.
Den brutna handleden hade hamnat snett.
Synfältet var inte helt hundraprocentigt.
Honkalas skadelista kunde göras meterlång så sent som i slutet på januari då SN-sporten träffade en Honkala som redan då började fundera lite på comeback.
Har du verkligen återhämtat dig helt fysiskt?
Det är egentligen bara handleden som inte är hundraprocentig. Men jag har inga smärtor när jag vrider på en bilratt och så. Det var också handleden som jag ville testa i Nora, och det fungerade bra. Jag ska operera handleden i höst för att den ska bli helt bra.
Redan några veckor efter dödskraschen bestämde hans sig för att aldrig köra på F1-cirkusen som inte bara är dyr och snabb, utan bevisligen livsfarlig.
Troligen kommer jag köra flera lopp i formel 2000-serien. Jag ska utvärdera efter Motalatävlingen, säger Jari Honkala.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!