Hot betraktas som en del av vardagen på socialkontoret i Nyköping

Socialkontoret i Nyköping har problem med sina arbetsplatsrutiner, enligt en rapport från arbetsmiljöverket. – Det är bara att erkänna att en del saker inte har fungerat klanderfritt, säger Glenn Andersson, socialkontorets verksamhetschef.

Arbetsmiljöverket kritiserar socialsekreterarnas arbetsmiljö i Nyköping.

Arbetsmiljöverket kritiserar socialsekreterarnas arbetsmiljö i Nyköping.

Foto:

Övrigt2018-01-03 19:30

Arbetsmiljöverket har efter en inspektion på Nyköpings socialkontor i en rapport riktat kritik mot socialsekreterarnas arbetsmiljö.

Enligt rapporten har myndigheten bland annat identifierat att tillbud i hög utsträckning har normaliserats och sällan rapporteras. Och i intervjuer utförda av inspektörerna framgår att hot ses som en del av vardagen inom verksamheten, och att det råder osäkerhet gällande vilka rutiner som gäller vid hotfulla situationer.

Likaså pekar Arbetsmiljöverket på att det inte finns tillräckligt med besöksrum med reträttvägar för socialsekreterarna, att det saknas rutiner för riskbedömningar vad gäller de anställdas arbetsbelastning, att det saknas dokumenterad fördelning av arbetsmiljöuppgifter för socialarbetare i ledande funktion och att de tjänstgörande socialarbetarna som arbetar jour saknar back-up från kollegor vid akuta hembesök och liknande.

Arbetsmiljöverket konstaterar i rapporten att bristerna måste korrigeras – om inte riskerar socialkontoret att förbjudas utföra vissa handlingar, eller tvingas betala vite till myndigheten.

Glenn Andersson, verksamhetschef på socialkontoret, säger att han välkomnar arbetsmiljöverkets synpunkter.

– Det är ju så att när en inspektion skriver en sådan här rapport kan de inte bara fokusera på det som funkar bra. Det är inte deras uppgift att lyfta oss till skyarna, utan de ska fokusera på det som måste förbättras, säger Glenn Andersson.

Han medger att socialkontorets rutiner har brustit på sina håll, men säger att det är svårt att uttala sig om skälen till detta i dagsläget.

– I fråga om tillbudsrapporteringen så är det bara att erkänna att det inte har fungerat klanderfritt, och vad det beror på har jag lite svårt att svara på innan vi har gjort en djupare analys av det. Men vi har rutiner för det, vi har blanketter och arbetsplatsträffar där vi pratar om hot och våld och liknande. Men vi har väl blivit lite hemmablinda, och det är väl också kopplat till att vi har varit förskonade från allvarliga incidenter under åren, säger Glenn Andersson.

Hur ser du på att det saknas förstärkning när det kommer till socialarbetare som jobbar jour?

– Den sociala beredskapen utgår ju från socialarbetarens hem, och min bild är att det stora antalet påringningar hanteras över telefon hemifrån. Men sedan vid de tillfällen man behöver göra uttryckningar är det oftast polis som bistår och det är korrekt att vi inte har något system som tryggar upp om man behöver en socialsekreterare eller kollega med sig, och det behöver vi hitta en modell för, så att det känns tryggt, säger Glenn Andersson.

Arbetsmiljöverket kommer att göra ett återbesök på socialkontoret den 2 mars 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!