I regeringens proposition för en sammanhållen havspolitik har problemet till viss del uppmärksammats och ett förbud ska införas för utsläpp från fritidsbåtar. För kryssningsfartygen kommer det däremot även i fortsättningen att vara lagligt med dumpningen på internationellt vatten.
Dumpning av sopor i vattnet är ingenting vi tillåter. Det är märkligt att avfall direkt ifrån människokroppen ska behandlas annorlunda. Särskilt eftersom det övergödda Östersjövattnet tar skada av mer näringsämnen. Om det nu måste dumpas, så varför inte dumpa på åkermarker istället? Gödselsituationen inom jordbruket är ju ett ytterligare ett problem att uppmärksamma i fråga om tillståndet i Östersjön. Förmodligen krävs lite dock ytterligare arbetsinsatser innan avfall blir fint gödsel.
Regeringen har aviserat om ett nytt statligt bidrag, så kallat LOVA-bidrag, med cirka 100 miljoner per år från och med 2010. Det är tänkt att gå till bland annat utbyggnad av mottagningsanläggningar för båttoaletter. Dessvärre verkar det ju främst vara tänkt för just de fritidsbåtar som drabbas av förbud mot avfallsdumpningen.
De stora kryssarna har hursomhelst lovat att utsläppen ska upphöra om hamnarna rustas upp för att kunna ta emot avfallet. Det som behövs är tydligen inte några större ingrepp utan en slang och en tanker. Men vem ska ta den ekonomiska kostnaden?
WWF är av åsikten att hamnarna som tjänar på att båtarna lägger till är de som rätteligen ska betala. Det får hellre bli en kostnad för hamnarna än regeringen och skattebetalarna. Men kryssningsfartygens inställning att de fortsätter att göra något miljöskadligt om ingen vidtar underlättande åtgärder är beklaglig. Men vad kan man säga? Skit på er?
Ingen liten skitsak
Världsnaturfonden, WWF, har uppmärksammat att endast tre av tolv hamnar har tillräckligt god kapacitet för att ta emot toalettavfall från kryssningsfartyg. Därför dumpar kryssningsfartygen avfallet rätt ut i Östersjön.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!