Ingen snabbjärnväg förrän efter 2015
Höghastighetsjärnvägen Ostlänken kommer inte att kunna byggas förrän efter 2015. Banverket föreslår att projektet skjuts upp, men varnar samtidigt för konsekvenserna.
Bygget av Ostlänken ryms inte under tiden 2008 till 2015 på grund av att Banverket har tvingats prioritera hårt bland järnvägsbyggena.
Banverket skriver till regeringen att flera större projekt inte får plats i förslaget, och det får effekter på järnvägstransportsystemet som sådant, men bromsar också samhällsutvecklingen i stort.
Den blir särskilt påfallande för omlandet kring Norrbotniabanan och Ostlänken, som båda är projekt av mycket samhällsutvecklande karaktär, skriver Banverket.
Senareläggningen av Ostlänken försämrar också utvecklingsmöjligheterna för regionaltågtrafiken mellan Östergötland och Stockholmsområdet via södra Sörmland, skriver Banverket vidare.
Förslaget har tidigare varit ute på remiss och i höst ska regeringen fatta sitt beslut. Ett flertal remissinstanser, bland annat länsstyrelsen i Sörmland, har varit starkt kritiska till att skjuta upp projektet.
Den nya dubbelspåriga järnvägen ska byggas på sträckan Järna-Vagnhärad-Nyköping-Norrköping-Linköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!