Inget tekniskt fel på olycksplanet i Björkvik

Flygplansolyckan i Björkvik hösten 2001 då två personer omkom orsakades sannolikt av att flygplanet vek sig på låg höjd i samband med att det svängde med för lite lutning, så kallad oren flygning.

Övrigt2002-04-26 20:35
Haverikommissionen rekommenderar Luftfartsverket att lägga större vikt vid så kallad stallutbildning samt informera de som använder flygplanstypen Piper PA-28 med raka vingar att dessa är känsliga för oren flygning i låga farter. Kommissionen har inte funnit något tekniskt fel på planet.
Stall innebär att planet flyger med för låg fart. Man säger att planet stallar, det vill säga tappar flygförmåga och dyker nedåt. Det gäller för piloten att återfå kontrollen.
Flygplanet som störtade norr om Björkvik var en Piper PA 28 Cherokee 140C. Flygövningen arrangerades av Frivilliga Flygkåren som tillhör totalförsvaret.
En 56-årig instruktör och en 31-årig förare fanns i planet. Haverikommissionens rapport visar att instruktören fått kravet på säkerhetsförare upphävt på falska grunder. Instruktören använde det blodförtunnande medlet Waran efter en blodpropp i ett ben 1994. Kravet för fortsatt flygning var att en säkerhetsförare skulle följa med i planet. Waran innebär nämligen en risk för inre blödningar, till exempel i hjärnan.
Alla eventuella flygningar som instruktören gjorde under 2001 som befälhavare utan säkerhetsförare gjordes i strid med gällande bestämmelser, fastslår haverikommissionen men säger också att ingenting i obduktionsresultatet tyder på att något medicinskt problem skulle ligga bakom flygolyckan.
Haverikommissionen påpekar också att många förare inom Frivilliga Flygkåren tror att deras instruktörer är befälhavare över planen och har giltig lärarbehörighet. Så är inte fallet. Det är normalt alltid föraren som är befälhavare.
Huruvida den missuppfattningen påverkat händelseförloppet för olycksplanet kan inte haverikommissionen fastställa. Kommissionen anser emellertid att det är en brist i Frivilliga Flygkårens utbildning att såpass viktiga förhållanden inte klargjorts för förarna.
Eva Dalin
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!