Investeringsmiljoner går till flygplatsägaren

Ryanair-satsningen på Skavsta kan kosta Nyköpings kommun över 80 miljoner kronor de närmaste åren. Drygt 43 av dessa miljoner går till flygplatsens ägare, brittiska TBI, om företaget tvingas investera i en ny terminalbyggnad. I praktiken innebär det 43 miljoner som skattebetalarna investerar i Skavsta.

Övrigt2003-01-29 22:47
Bakgrunden är det avtal som slöts för fem år sedan. Brittiska TBI betalade då 220 miljoner kronor för flygplatsen och förband sig att betala ytterligare 50 miljoner kronor i olika etapper till kommunen. Skulden kunde även betalas som investeringar.
I dagsläget innebär det att Nyköpings kommun har en hypotetisk fordran på drygt 43 miljoner och som försvinner helt om TBI bygger en ny terminal som kostar mer än den summan, säger Robert Tholén, kommunjurist i Nyköping.

Ryanair-satsningen kan innebära 1 000 nya jobb och kraftigt ökade skatteintäkter på upp till 70 miljoner kronor om året.
För varje krona vi satsar får vi två eller tre kronor tillbaka, sa kommunalrådet Göran Forssberg under tisdagens presskonferens på Skavsta när han fick frågan om hur mycket Nyköpings kommun är beredd att satsa.
Nyköpings politiker har sagt ja till att investera upp till 80 miljoner kronor det närmaste året. 55 miljoner räknar kommunen med att tjäna på markförsäljning, resterande 25 miljonerna är man beredd att låna.
Den stora utmaningen för kommunen är att kunna möta behovet av nya bostäder snabbt. Peab har snart byggt färdigt den nya ishallen och sporthallen vid Rosvalla och vill bygga 500 lägenheter ned mot Stadsfjärden där Brandholmen och Kungshagen möts.

Om planprocessen skyndas på kan spaden sättas i jorden till hösten, men det finns ett stort problem, båthusen.
Visserligen är båtklubben lovad en ny plats, i närheten av reningsverket, men att flytta båthusen kostar 1520 miljoner, säger Kenneth Dahlqvist, exploateringschef i Nyköpings kommun.
Om byggherren Peab betalar flytten kommer hyresgästerna att få betala notan så småningom. Men om kommunen betalar blir det en del av Skavstanotan som skattebetalarna står för.
Lika mycket, runt 20 miljoner kronor, kostar en upprustning av vägar och gator och annan infrastruktur på Skavsta.

Flygplatsen behöver en ny infart, men den blir inte verklighet de närmaste tio åren. Fram till dess får en nybyggd rondell ersätta den nuvarande infarten från Katrineholmsvägen. En rondell brukar kosta runt två miljoner och ska i så fall finansieras av statliga Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om