Våren 2014 blev Carin Olson kontaktad av företaget Svensk Energispar om att köpa en luftvärmeväxlare.
– Jag hade egentligen funderat på solpaneler, men försäljaren övertygade mig om att de var alldeles för dyra, säger hon.
70 000 kronor skulle allt gå på och förutom själva luftvärmeväxlaren skulle installation, service och support ingå. Carin Olson slog till och Svensk Energispar lovade att ha allt färdiginstallerat lagom till vintern det året.
På hösten levererades luftvärmeväxlaren och man drog även några rör in i Carin Olsons hus – och det var det sista hon hörde från företaget.
– De skulle dra elen, vilket de aldrig gjorde. Jag ringde och ringde, man lovade att de skulle komma men inget hände, säger Carin Olson.
Mer än två år senare står luftvärmeväxlaren fortfarande och är obrukbar. På den tiden har Svensk Energispar hunnit gå i konkurs – och nu krävs Carin Olson på pengar av finansbolaget Wasa Kredit.
För att kunna genomföra köpet var hon nämligen tvungen att skriva på en låneansökan hos Wasa Kredit, som Svensk Energispar hade ett samarbete med. Samtidigt var Carin Olson tydlig med att hon inte ville ha något lån hos finansbolaget, eftersom finansieringen av luftvärmeväxlaren skulle skötas med hennes egen bank.
– Jag har aldrig lyft något lån eller avsett att över huvud taget ha något med Wasa Kredit att göra. Svensk Energispar sa att det bara var en formalitet, säger hon.
Trots detta fick Carin Olson en räkning från Wasa Kredit i samband med att luftvärmeväxlaren levererades hösten 2014. Då lovade Svensk Energispar att ta kontakt med finansbolaget för att reda ut missförståndet.
Ett halvår senare hade Svensk Energispar gått i konkurs, men det fick Carin Olson inte reda på förrän hösten 2015 när Wasa Kredit skickade ännu en faktura. Eftersom hon aldrig tagit något lån hos dem vägrade hon betala en enda krona.
Idag anser Wasa Kredit att Carin Olson är skyldig företaget över 88 000 kronor, inklusive ränta. Finansbolaget har hotat med att dra henne inför rätta om hon inte betalar – vilket hon fortfarande vägrar att göra.
– Jag är heligt förbannad. Rätt ska vara rätt, säger Carin Olson.
Enligt konkursförvaltaren Lars Nylund har Carin Olson formellt en skuld till Wasa Kredit, eftersom hon slutit ett avtal med Svensk Energispar som i sin tur har samarbetat med finansbolaget.
– Men har kunden fått det man köpt och är det installerat? Har man inte det så är det självklart att man inte ska betala, säger Lars Nylund.
Samma sak säger Annika Klerdal, konsumentrådgivare i Gnesta kommun.
– Jag skulle absolut inte betala, för då har man godkänt att betalningskravet är okej, säger hon.
Carin Olson har anmält ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), men fått beskedet att hennes ansökan inte kommer att behandlas eftersom den kommit in en månad för sent.
– Om ARN inte behandlar det här kommer jag gå till domstol, säger hon.
Wasa Kredit har avböjt att kommentera och hänvisar till att företaget lyder under banksekretess.