Det blir nya kantbalkar, räcken och tätskikt på den drygt 40-åriga bron.
– Det som räcket sitter i på bägge sidorna är väldigt dåligt på den där bron, säger arbetsledare Oskar Karlén från Nyköpingsfirman Bakk entreprenad, som kallar insatsen "ganska avancerad".
– Det är inte så ofta man reparerar broar och den här så himla tungt trafikerad med tåg under.
Från 21 augusti ända till tredje advent är avsatt för arbetena, under vilka dock ett körfält ständigt ska vara öppet. Strömmen till tågen får maximalt slås av några timmar per natt.
Den gamla balken krossas med en speciell hydraulisk press från Katrineholm. Sedan gjuts en ny, med särskilt stark betong, där armeringen läggs djupare än på 1970-talet.
– Det är hårda restriktioner att följa för broar, säger Karlén.
Det nya räcket kommer liksom betongen från Sverige och tillverkas i småländska Gamleby.
Hittar ni spår från kollegor tillbaka i tiden?
– Man märker ju skillnad om det är bra utfört jobb eller inte.
När skulle den paja om ni inte gjorde någonting?
– Den pajar ju inte men det kan lossna bitar av betong och ramla ned på spåret och då skiter ju lokförarna på sig, säger Oskar Karlén.