Jesus Christ lever ännu
Regi: Inger Åby
Scenografi: Bengt Gomér
Kostym: Annsofi Nyberg
Mask, peruk: Robin Karlsson
Koreografi: Per Breitenstein
Musikalisk ledn: Martin Östergren
Dir/Instudering: Bo Johansson
Ljus: Ulf Englund
Ljud: Lars Wern
Producent: Åsa Saltin
Jesus Kristus lever ännu. Bokstavligen som uppstånden när denna påskhelg är över för miljontals kristna över hela jorden. Och teatermässigt för sörmlänningarna tack vare den starka uppsättningen i Eskilstuna av musikalen Jesus Christ Superstar.
Men ärligt talat hajade jag först till inför valet av pjäs. En trettio år gammal och ganska söndertröskad rockmusikal och på engelska? Skulle det fungera år 2002?
Då 1970 fanns ju en enorm sprängverkan i hur Jesus, Judas och Maria framställdes till dånande rockmusik och i den starka politiska laddningen av folkuppror mot en ockupationsmakt.
Flera av rollerna gjordes dessutom av rockstjärnor med omvittnat syndigt leverne, vilket upprörde stora delar av kristenheten.
Nu är ju allt tillåtet tänk bara på filmen Life of Brian och denna musikals chockverkan är väl lika med noll i vårt sekulariserade samhälle.
Och hur bra man än har lyckats i Eskilstuna så står sig ändå Time Rice och Andrew Lloyd Webber slätt mot Passionsspelen i Oberammergau. Deras textanalys har ingen chans mot djupet i Pär Lagerkvists roman Barabbas, och musiken kan inte mäta sig med Matteuspassionen.
Detta sagt som tre referenser, samtidigt som passionshistorien ju hör till de starkaste av alla tänkbara. Nya generationer måste möta den, och i dag är det lätt att koppla Jesus Christ Superstar till vår tid med maktkamp och förtryck, svek och svartsjuka men också till vårt behov av starka ledare samtidigt som vi fasar för uppror och inbördeskrig.
För en sådan folkbildning är det värt att miljonerna rullar, när Sörmlands Musik
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!