Johnells klättrar bland internationella jättar – småstadskänslan från Nyköping målas upp som grunden för succén

I tuff konkurrens vann anrika klädbutiken Johnells årets Guldnyckel 2018. Nu satsar familjen Thorstensson och vd Rolf Jonsson framåt. Med 10 butiker och framgångsrik e-handel klättrar de uppåt i den tuffa bransch som är modebranschen. Framgången påverkas av algoritmer, digitalisering och förmågan att hålla fast i en familjär känsla.

Johnells vd Rolf Jonsson och Janne Thorstensson, känd butiksägare från Nyköping som i dag äger butikerna i Skärholmen och Kungens kurva, vill utveckla butikerna och ge kunderna mervärde.

Johnells vd Rolf Jonsson och Janne Thorstensson, känd butiksägare från Nyköping som i dag äger butikerna i Skärholmen och Kungens kurva, vill utveckla butikerna och ge kunderna mervärde.

Foto:

Övrigt2018-11-02 20:00

En kund kliver in i Johnells butik på Västra storgatan i Nyköping. Hon håller upp sin telefon och visar en bild på en tröja. "Jag vill ha den här i large", säger hon. Finns den inte inne, kan butikssäljaren i vissa fall få hem den så snabbt som inom två dygn.

Handel med mode är stentufft, branschen är större än livsmedelsindustrin och krigsindustrin. Synlighet online är grunden för såväl Johnells som jättarna Zalando och Boozt, och det gäller att bemästra Googles och Facebooks algoritmer för att synas i telefonerna hos precis rätt kunder.

Samtidigt är det ingen slump att de stora internationella aktörerna öppnar fysiska butiker, förklarar Janne Thorstensson, en av hjärnorna bakom dagens Johnells.

– Det är omöjligt att hålla samma sortiment i de små butikerna. Men kunderna kan gå ner till Fredrik (butikschefen i Nyköping) och få personlig service.

Butikerna blir mer av showrooms, där kläderna visas upp och provas ut. Klädaffärer kombineras med annat som ger konsumenterna vinning och upplevelser, som caféer och barberare. 20 procent på hela sortimentet innebär inte längre samma lockelse som förr.

– Alla har ju det. Men vet du att du kan komma in i butiken till helgen och träffa Per Morberg som står där och slipar dina knivar, och köpa hans kokbok, så blir det något annat. Det handlar om att ge kunderna mervärde, säger Janne Thorstensson.

Med den ständigt växande internationella modemarknaden och ökade tillgänglighetskrav från kunderna, gäller det att vara på tårna. 8 av 10 kunder har googlat eller på annat sätt snappat upp något på nätet innan de shoppar i en fysisk butik. Digitalt vill de handla där de befinner sig för stunden och ena dagen vill de hämta kläderna i Nyköping, andra vill ha dem levererade till sommarstugan i Trosa.

Rolf Jonsson passar på att hylla de 125 medarbetarna i kedjan. Han säger ödmjukt:

– Utan dem skulle det inte fungera.

Janne Thorstensson lyfter att det familjära konceptet är hemligheten bakom framgångarna:

– Vi vill skapa en småstadskänsla ut mot alla kunder. Det går inte att luras och vara tvungen att ducka bakom en bil. Vi vill kunna stå för det vi gör.

[fakta nr="1"]

[fakta nr="2"]

Klanen Thorstensson och Johnells

Gustav Thorstensson tog över Johnells 1966 och ett år senare kom brorsan Krister in i verksamheten. De har båda pensionerat sig nu, men 69-årige Sven-Åke Thorstensson, yngre bror till bröderna, sköter fortfarande ekonomin.

Jan Thorstensson, son till Gustav, äger butikerna i Skärholmen och Kungens Kurva. Jonas, Kristers son, sköter webbverksamheten och äger Johnells i Södertälje. Gustavs dotter Elin Lönnström Carlsten är arkitekt och har ritat inredningen i flera butiker. Dessutom är hon involverad i skyltfönster och kampanjer och hennes man, Kristoffer Lönnström, driver reklambyrån bakom Johnells marknadsföring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!