Det var 1986 och Jörgen Axén skulle skaffa sin första veteranbil. Han satte in en annons i Katrineholms-Kuriren under rubriken köpes.
– En busschaufför svarade. Jag visste vilken bil det var så jag åkte och köpte den omgående.
Bilen är fortfarande i Jörgen Axéns ägo och är en Austin -58 av modellen Cambridge A55 där siffrorna står för antalet hästkrafter i motorn. Bilen är tvåfärgad, gräddbeige och ljusblå. Interiört går den blå färgen, i en något mörkare nyans, igen i sätenas skinnklädsel, dörrarnas galonklädsel och mattan.
– Lyxmodellen var tvåfärgad och 55 hästar var mycket på den tiden. Bilen var fin redan när jag köpte den. Jag har konditionerat den och servat. Det enda som inte är original är lacken i nederkant.
Det är historien om hur Jörgen Axén kom över sin Austin, men bilen har också sin egen historia. Den är tillverkad i England och importerades av Ostermans marmorhallar som hade Austinagenturen i Sverige. Bilen kom till bilhandlare Åke Jonsson i Nyköping 1959. Det så kallade originalinstrumentet, det första registreringsbeviset som bilen fick i Sverige, har följt med bilen sedan dess. Det framgår att stämpelavgiften var två kronor och dokumentet är underskrivet för hand av registratorn.
I dag sitter originalinstrumentet i pärmen som rymmer en 60-årig bils liv. Fakta om Austin, en extra instruktionsbok, och samtliga besiktningsprotokoll som bilen har i Jörgen Axéns ägo.
– Den har aldrig haft någon anmärkning. Förra året var sista gången den besiktigades. Då satte de ett märke på framrutan med en stor stjärna och texten: "Extra fint skick Bilprovningen".
Bilhandlaren i Nyköping sålde bilen till Algot Johansson i Gnesta. Priset var 10 000 kronor.
– De här bilarna rostade så kopiöst så de försvann fort från marknaden. De som finns är renoverade. Min är original. Men det är tack vare att den var så välskött från början. Algot Johansson var i branschen, verkmästare, och bilen servades ofta.
Nästa ägare blev KG Petterssons bil i Katrineholm som köpte bilen 1972. Bilfirman stod kvar som ägare till 1978 när en frisör i stan köpte den. Fem år senare, 1983, såldes den till bilfirma Karl Wallin som hade den till försäljning.
– Den stod bara i bilhallen några timmar innan en busschaufför kom in i bilhallen och köpte den.
Där blev Austinbilen mest stående, tills Jörgen Axén hade sin annons. Andra bilar har kommit och gått i Jörgen Axéns garage men Austinbilen är det något speciellt med. Originalhandlingarna följde med i köpet, men övrig fakta har Jörgen Axén själv letat upp. Full dokumentation på bilen är i dag något som är eftertraktat och ökar bilens värde.
– Förr var det ingen som brydde sig. I dag är det mer sug efter bilar med historia.
Att använda bilen är en självklarhet för Jörgen Axén. Ofta rattas den till motorträffar och marknader. Och genom sitt skick har den erövrat priser på flera utställningar, två gånger har Austinbilen blivit tvåa på motormässan i Sollentuna.
– Engelska bilar har inte stått så högt i pris, men jag vill slå ett slag för att de har bra motorer och är driftsäkra. Jag har aldrig blivit ståenden med den här bilen.
Putsar inte Jörgen Axén på sin Austin så har han andra objekt att hålla i trim: en Bubbla, en fullt utrustad polismotorcykel av märket BMW från 1974, en moped av -64 års modell av modellen Clipper tillverkad på AB Cykelfabriken Fram i Uppsala, en lättviktare, 98 cc, vid namn Blixt från 1938. Och så har han förbarmat sig över en militärcykel, gammal naturligtvis.
– Det börjar bli ont om dem nu, så jag köpte den.