Kamp om matpriserna ger konsumenten makt

Övrigt2005-03-04 17:49
Länge kännetecknades den svenska matmarknaden av ett fåtal stora aktörer och höga matpriser. Det var till synes en mångfald av mindre butiker, men bara till det yttre. Marknaden dominerades på ett oligopol-liknande sätt av ICA och Coop samt Axfood. Denna struktur försvarades länge av lokala kommunpolitiker, som försvårade för etableringen av konkurrerande matkedjor för att på så sätt stötta de befintliga mindre butikerna i just deras kommun.

På senare år har något hänt. Ett antal nya lågpriskedjor har tagit sig in på den svenska marknaden. Dessa ritar om kartan för hela den svenska dagligvaruhandeln. I år kommer expansionen att fortsätta och de gamla konkurrenterna tvingas svara. Det är full fight på matmarknaden och det verkar ha gynnat konsumenterna. Följden har nämligen blivit att matpriserna pressats nedåt. Det senaste exemplet var när ICA häromdagen meddelade att priserna skulle sänkas med sju procent för att möta den hårdnande konkurrensen.

Lågpriskedjornas intåg märks inte minst i Nyköping där vi ifjol såg etableringen av en Lidl-butik och 2006 väntas även den danska lågpriskedjan Netto öppna en butik. Utvecklingen följer en internationell trend, där allt större butiker utanför stadskärnorna tar allt större marknadsandelar på matmarknaden. I USA har stormarknadstrenden pågått längst, med expansion för kedjor som Wal Mart och Cub Foods. Följden har blivit att ett stort antal mindre butiker har slagits ut. Tumregeln säger att tio butiker måste stänga varje gång Wal Mart öppnar ett nytt stort köpcenter.

Lågpriskedjornas expansion leder otvivelaktigt till lägre priser, men är ingalunda utan komplikationer. Någonstans måste marknadsandelarna tas, farhågor kan åter riktas mot att det är de mindre mataffärerna som förlorar mest många av dem finns i mindre orter eller i stadskärnor.

Det finns både för- och nackdelar med utvecklingen. Marknaden förändras hela tiden. Kampen mellan lågpriskedjorna öppnar även för butiker med andra profiler än just lägsta priset. Alla de kunder som vill göra andra val, de som söker särskilda produkter eller märken, är noga med kvalitet och ursprung det kommer att krävas alternativ till lagerlokals-butikerna. Det allra bästa med den nya situationen är att makten äntligen ligger hos konsumenterna och inte hos oligopolet att bestämma om det är priset som räknas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om