– Det är framför allt några äldre kunder som har efterfrågat det, säger Christofer Karlsson, Coop i Gnestas butikschef, om det hemsändningsbidrag som dagligvarubutiken ansökt om hos kommunen.
Med hjälp av bidraget skulle man kunna leverera varor hem till sina kunder i Gnesta och Karin Berglund är en av de som hållit tummarna för att det ska bli verklighet. Hon behöver hjälp med matinköpen men anses för pigg för färdtjänst.
– Jag är för rörlig, förut träningssimmade jag tre gånger i veckan, säger hon.
Som SN tidigare rapporterat har den lokala taxiverksamheten i Gnesta dragits in, vilket betyder att man i värsta fall får räkna med en minimikostnad på 500 kronor om man beställer taxi från annat bolag. Gnesta taxi körs fortfarande av en pensionär som enda förare – när han har tid.
– Det är inga fattigpensionärer som har råd att betala minst 500 kronor bara för att ta sig till matbutiken, säger Karin Berglund.
I Gnesta kan inga Coop-kunder få företagets egen matkasse hem till dörren, utan dessa levereras till närmaste butik i Gnesta. Kvar återstår för Karin Berglund att ta sig gåendes till matbutiken.
– När jag flyttade hit tog det 15-20 minuter att gå dit, men nu tar det kanske två timmar för hjärtat orkar inte med, säger hon.
Häromveckan kom kommunens besked: avslag med motiveringen att matbutiken ligger för centralt i Gnesta.
Hemsändningsbidraget regleras i förordningen om service till kommersiell service. Bidraget finansieras till hälften av kommunen och till hälften av statliga medel från länsstyrelsen som kommunen söker. Stödet ska främja service på lands- och glesbygd till de hushåll som har störst avstånd till eller saknar möjlighet att ta sig till en matbutik.
Där Coop ligger i Gnesta, ett stenkast från tågstationen, räknas det som tätort och även där Karin Berglund bor. I Coops ansökan om hemsändningsbidrag står det också specifikt att man ämnar leverera varor till "kunder i Gnestas närområde".
– Hemsändningsbidraget är riktat till landsbygden, det är enda möjliga tolkningen, säger Maria Widemo, funktionschef på landsbygdsutvecklingen hos länsstyrelsen i Sörmland.
– Det finns säkert kommuner som har andra lösningar, men det här är i alla fall det du hittar i förordningen.
Karin Berglund är inte alls nöjd med kommunens avslag. Även fast centrala Gnesta räknas som tätort menar hon att kommunen ska ses som glesbygd, bland annat eftersom det numera saknas lokal taxiverksamhet.
Pensionären tycker rent av att Coop borde överklaga beslutet och vända sig till förvaltningsrätten.
– Varför finns det inga möjligheter för oss som bor i Gnesta att kunna beställa varor? Jag måste gå ner, men det finns gamlingar här som inte ens kan gå, avslutar hon.