Kärleken har fått plats i Stjärnholms skulpturpark

Nu är kärleken på plats i Stjärnholms skulpturpark. Med elva nya konstverk fullbordas den kristna trilogin tro, hopp och kärlek. Och nu siktar Stjärnholms stiftsgård på att bli hela Svenska Kyrkans konstcentrum.

Övrigt2002-05-03 22:27
Under fyra år har Stjärnholms skulpturpark vuxit fram mitt ute i den sörmländska grönskan, på gränsen mellan Nyköping och Oxelösund. I dag finns 36 skulpturer kring den gamla stiftsgården och tanken är att samlingen ska växa ytterligare. Målet är att så småningom ha ett 50-tal konstverk runtom i parken.
Men i takt med att skulpturparken vuxit har också ambitionerna blivit större. Nu vill Stjärnholms stiftsgård bli hela Svenska Kyrkans konstcentrum.
Meningen med skulpturparken är att kyrkan och konsten ska mötas. Vi vill att konsten ska få en plats i det kyrkliga rummet. Om vi tror att konstnärer har något väsentligt att säga om livet så måste vi ge dem utrymme i kyrkan, säger Torbjörn Larsson som är ordförande i Stjärnholms Skulpturpark.
Det finns nog de inom kyrkan som tycker att ett konstcentrum måste ligga i en storstad, men vi är faktiskt de enda som driver konstfrågorna på ett aktivt sätt för tillfället.
Redan nu har Svenska Kyrkans Kulturråd i princip sagt ja till att vara med och betala en stor konferens om just relationerna mellan kyrka och konst, som ska äga rum på Stjärnholm nästa år. Men Torbjörn Larsson hoppas också att Kyrkan ska bistå med pengar till en stor konstutställning på Stjärnholm i samband med konferensen.
Jag skulle vilja göra en rejäl konstsatsning och visa riktigt bra konst, gärna med internationell prägel. Och eftersom vi har en skulpturpark ska det förstås helst vara konst som kan visas utomhus.
Skulpturparkens styrelse drömmer också om att få göra om Stjärnholms gamla medeltidskyrka till en konsthall.
Tänk om man kunde vitkalka de där smutsiga väggarna och bjuda in en modern Albertus Pictor som kunde göra en enda stor konstupplevelse av kyrkan. Den kunde ändå användas till dop och bröllop. Det här är något vi pratat och drömt om i flera år. Nu står ju kyrkan bara och förfaller, säger Torbjörn Larsson.
Men navet i konstcentrumet skulle förstås ändå vara skulpturparken med dess kristna tema Tro, hopp och kärlek. Vårens elva nya konstverk handlar alla på ett eller annat sätt om kärleken.
Kärlek kan betyda många olika saker. Vi har inte satt några gränser för konstnärerna, men många av skulpturerna handlar om kärleken i Guds övervakande öga eller den kärlek som finns i vördnaden för naturen, säger skulpturparkens konstnärlige ledare Peter Ekström.
En aspekt av kärleken saknas dock den erotiska.
Men det är en slump. Styrelsen har särskilt bett om en skulptur som visar den erotiska kärleken och jag har lovat att se till vi snarast får hit en sådan, försäkrar Peter Ekström.
En av årets nya konstnärer är Vassiliki Falkehag, vars stora skulptur Draw to life består av ett lindat hampasnöre som förenar en sten och ett träd.
Med tiden kommer snöret att gråna och fläkas sönder.
Hela idén med mitt konstverk är att det ska förändras och ingå i naturens kretslopp. Jag arbetar alltid med naturmaterial och vill att min konst ska berätta något om människans förhållande till naturen, berättar Vassiliki Falkehag.
Hon förklarar att rödmålade grenstumpar symboliserar kärleken och att stenen som dras till trädet är en annan metafor för den bindning som också är en del av kärlekens väsen.
Somliga av skupturparkens konstverk är så små och undangömda att besökarna nästan måste veta var de finns, för att alls hitta dem. Andra fungerar som utropstecken i sommargrönskan. Bland årets större nytillskott finns Agneta Stenings stenskulptur Three steps to heaven och Nils Bertil Malmbergs metallportal som bär namnet En hyllning och kärlek till naturen.
Malmberg är dessutom årets enda nya sörmländska konstnär, men Peter Ekström försäkrar att skulpturparken inte fått någon kritik för att de inte särskilt gynnar den lokala konsten.
Jag väljer inte konstnärerna efter bostadsort. Vi vill vara en skulpturpark för hela landet, inte bara för Sörmland.


Fotnot: Albertus Pictor var en medeltida kyrkomålare som i slutet av 1400-talet gjorde stora muralmålningar i ett 20-tal kyrkor i Uppland och Västmanland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!