Kaxig uppkäftighet som strategi
Det har skramlats rejält med vapnen från Ryanairs sida, när den omdiskuterade miljöskatten på flygresor varit aktuell. Trafik drogs in från Västerås och Malmö.
Vi drog inte in någon trafik från Skavsta, däremot expanderade vi inte i Sverige som planerat, säger Wilhelm Hamilton, Nordeuropachef på Ryanair.
Han menar att Ryanair är tydligt i sin kommunikation.
Vi bearbetar beslutsfattare på ett hederligare sätt än andra, det är få som är så öppna och tydliga som vi, säger Wilhelm Hamilton.
Billigt och avskalat med en krydda av ganska råbarkad humor är strategin. IKEA i luften?
Vi har skurit bort allt fett i företaget. Pennor, det stjäl vi på hotell, och vi laddar aldrig våra mobiler på jobbet. Stolarna på våra plan kan inte fällas, för varje sådan mekanism väger 10 kilo, och vi spar på soppa, berättar Wilhelm Hamilton.
Pengarna tjänas genom att hålla kostnaderna nere och på kringtjänster. Hotellbokningar, biluthyrning och försäljning ombord på planen.
Snart kommer det gå att ringa från mobil från planen. Då kommer vi tjäna pengar på samtalsavgifterna, säger Wilhelm Hamilton.
Johanna Cederblad
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!