Kittlande bra tester för Jari Honkala

Jari Honkala trivs i solen på bakgården utanför verkstaden i Jönåker. Allra mest för att den nya glänsande F1-båten har fungerat nästan perfekt och varit ruskigt snabb under teståkningen.

Övrigt2002-04-22 23:17
Det bådar med andra ord mycket gott inför VM-premiären i Formel 1 som går i portugisiska Portimao. Lite ironiskt att Honkala i dag tisdag inleder en 400 mil lång transport till F1-teamets hemmaplan, men så är det.
Ja, det är tillsammans med Cagliari de två riktigt tuffa transporterna på F1-touren. Två dygn i bussen känns verkligen i kroppen, men i år åker man lite bekvämare och får mera chans till vila, säger Honkala och blickar mot bussen som står prydligt uppställd framför den nya F1-båten.
Allt har sett förvånansvärt bra ut.
Speciellt med tanke på att den danske föraren som hade de här grejorna förra säsongen inte tog en enda VM-poäng, säger Honkala.
Men jag har hela tiden trott på Mölgaard-båten och den har också varit fantastiskt stabil och snabb under träning på en tvåpunktsbana, nu är det r i k t i g t spännande och se hur den beter sig i tävlingssituationen när det kommer svall från alla håll, fortsätter han.
Nya propellrar och andra små detaljer har spätt på farten.
Vid ett test var den här båten 1,5 sekund snabbare på 1 400 meter än den förra. Det är väldigt mycket, konstaterar Honkala belåtet.
Hela 218 kilometer i timmen som maxfart jämfört med förra årets dryga 200 för Honkala och 210 för de allra snabbaste på F1-cirkusen ger skäl att hoppas.
Då ska man också komma i håg att den där 218-noteringen var i sötvatten i Nora, som är betydligt trögare än saltvatten.
En kittlande detalj är att Honkala har vågat utmana med ett eget koncept och en ickeitaliensk båt. Det är han ensam om i världstoppen.
I det egna serviceteamet har dansken John Gundestrup har erfarenheten med just den här båttypen. De andra medhjälparna som, liksom Gundestrup, ställer upp helt gratis av eget intresse är ex- världsmästaren Tommy Wahlsten och Lars Apelgren.
Erfarenhetsmässigt har målet gått från att ge järnet till det mera ruitinerade att försöka fullfölja varje tävling med en liten säkerhetsmarginal.
Då kan det gå riktigt bra till slut, säger Honkala.
Han måste klara av en handfull av sex-sju världsnamn med mycket stora resurser om målsättningen att ta sig upp på pallen i VM-serien ska kunna uppfyllas.
Scott Gillman (USA, slutade sexa medan Honkala var åtta, vår anmärkning) hade ju liksom jag en hel del problem under förra årets serie. Det kommer en ny amerikan och en ny italienare som kan slåss däruppe, så det blir tufft, säger Honkala med ett stort leende.
Till årets säsong har Nyköpingsbon som fortfarande måste jobba skift på SSAB i Oxelösund bytt klubb. Mest för syns skull. Han fick nämligen en invit att bli med i samma klubb som kungen, KMKR.
Det står för Kungliga Motorbåtsklubbens Racingavdelning. Fint klubbmärke va?
Jo då. Och rubrikerna är klara om det blir någon form av tronposition för Jari Honkala i F1-serien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om