Knepiga järnvägsspår genom känslig natur
Många kom i går kväll till Åda krog för att diskutera Ostlänkens dragning genom Tullgarns Natura 2000-område. Mest handlade det om fåglar, skalbaggar och rara örter. Fast frågan är om inte publiken hellre velat diskutera sin egen situation.
Men de flera hundra meter breda korridorerna har krympt till banvallar på cirka 40 meter. Smalare eller bredare beroende på hur marken ser ut.
Närmare ett hundratal intresserade kom till mötet. Dessutom representanter för Trosa kommun och så klart Banverket.
Att bygga en järnväg är knepigt. Kraven på hänsyn till naturen är avsevärt högre än för bara några år sedan. Numera finns även EU-krav att ta hänsyn till. Tullgarn är just ett sådant område som skyddas av europeiska förordningar.
Här finns en rik flora, kärr och skogar, kalkmarker, strandängar och ädel lövskog. Skyddade fåglar och sällsynta insekter.
De ömtåligaste markerna ligger i öster del. Men flera också i väster där järnvägen ska fram.
Banverket har fyra möjliga alternativ. Ett som smiter tätt intill motorvägen (grön 21), två som går tämligen nära (röd 33 och röd 31). Samt ett fjärde som passerar Norasjön och rakt igenom centrala Vagnhärad (blå 2).
Låt mig säga det direkt, de tre första alternativen ser jag som möjliga att genomföra med hänsyn till miljökraven. Alternativet blå 2 är inte rimligt, förklarade Per Collinder, konsult på Ekologigruppen AB som kartlagt Tullgarn på uppdrag av Banverket.
Efter det yttrandet drog halva salen en suck av lättnad. Troligen alla de som i andanom sett tågen dåna förbi sina köksfönster i 320 kilometer i timmen.
Men mycket mer fanns att diskutera. Inte bara sådant som handlade om naturskydd.
Att banverket planerar bullerplank inom Natura 2000-området till exempel. Men inte där det bor människor. Och varför inte viltstängsel som längs E4?
Nja, just detta samråd handlar om naturskydd. Skyddet av människor behandlas i andra sammanhang, förklarade projektledaren Tomas Köhler.
Men trots allt är det nog den planerade järnvägens inverkan på människor och egendom som berör mest.
Samtliga alternativ utom det som just förkastats av hänsyn till naturen lägger en död hand över hela min gård, förklarade en lantbrukare.
Och till det fanns inte mycket att tillägga, för Banverkets representanter. När tågen ska fram i 320 kilometer i timmen för att konkurrera med bilen, ja då kommer en enkel bonde lätt i kläm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!