Köksmys till försäljning

Nyheten att årets julklapp är en matkasse kablades ut i medierna med en makalös hastighet i går. Prylen utses av Handelns utredningsinstitut, HUI. Kriterierna är att den ska ha väckt stort intresse under året, att den säljer bra och att den speglar tiden vi lever i. 2011 kan svenskar alltså spegla sig i en färdigpackad matkasse som levereras vid dörren med tillhörande recept och veckomatsedel.

Övrigt2011-11-16 05:00

HUI har gjort en klartsynt analys i år. Enligt de som beskriver vår verklighet – läs journalister, näringsliv och lobbyorganisationer – har vi insett att vår livsföring är ohållbar. Vi försöker lämna modernitetens konsumtionsmönster och gå back to basics. Vi har blivit miljövänliga, hållbarhetstänkande och vi avsätter kvalitetstid med familjen. Vi skyr halvfabrikat och bakar surdegsbröd fyllda med omega 3-stinna valnötter.
Det låter ju sunt och bra. För vem vill fortsätta äta transfetter eller riskera att vara en dålig förälder orsakat av djupfrysta fiskgratänger?
Problemet är bara att vi inte får ihop det. Övertidsarbete, stress och avkommors innebandyträningar förblir konstanter i den krassa i-landsverkligheten. Enligt sociologiska teorier försöker medelklassen alltid klättra uppåt i samhällshierarkin. Där befinner sig mediamänniskorna som påstår att vi drar ner på skräpmaten och tar oss tid att laga mat med familjen.
Många vill leva upp till detta ideal, men de flesta mäktar inte med. Lösningen blir hemkörda matkassar och recept, alltihop komponerat av någon som orkat vara kreativ med närodlade och ekologiska råvaror. På 20 minuter får man sen ihop en läcker, nyttig och mysig middag.
Känns det lite onaturligt? I så fall ska man komma ihåg att många av de gastronomiska mästerverken blev till av det som råkade finnas i skafferiet när hungern gjorde sig påmind.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om