Kollektivtrafiken i siffror: "Vi måste sätta in fler bussar om utvecklingen fortsätter"

Sörmlandstrafiken har medgång och bussresandet väntas fortsätta att öka. Ökningen medför krav på fler bussar, fler avgångar och bättre tåg-tajming.

Övrigt2018-03-07 05:30

Eskilstunaborna åker i särklass mest buss i Sörmland, 65 resor per invånare och år. Bara på Fristadstorget i Eskilstuna registrerades 1,7 miljoner påstigningar i fjol. Nyköping knep andraplatsen med 38 resor per invånare och år. Bussterminalen i Nyköping är också den näst mest frekventerade.

Mellan 2015 och 2017 har det totala bussresandet i Sörmland ökat med 13 procent. Från 10,2 till 11,6 miljoner resenärer, varav 4,5 miljoner skolelever.

Stadstrafiken har ökat mest. I fjol bokfördes 1,1 miljoner fler resor på stadsbussarna än 2015, vilket är en ökning med 17 procent.

[fakta nr="1"]

Men alla länsdelar bidrar inte till ökningen. Eskilstuna är det stora dragloket med en trafikökning för stadstrafiken på drygt 20 procent. Även i Strängnäs syns en kontinuerlig ökning över de senaste tre åren. I Nyköping och Katrineholm minskade dock resorna med stadsbussarna mellan 2016 och 2017.

Landsbygdstrafiken har ökat med nästan sex procent på tre år. Det är dock bara trafiken som utgår från Eskilstuna och Nyköping som står för ökningen. Trafiken i de andra sju Sörmlandskommunerna minskade något mellan 2016 och 2017.

Matthias Pfeil är utredare och analytiker vid Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– Vi tror att resandet med buss fortsätter att öka men sannolikt inte i samma takt som de senaste tre åren. 2015 och 2016 hade vi en relativt stor inflyttning av flyktingar. Många var placerade på anläggningar utanför de större orterna och det ledde till fler bussresor. Man tog bussen till städerna för utbildning och det syns helt klart i statistiken, säger han.

[fakta nr="2"]

De underliggande faktorerna för ökad busstrafik finns, enligt Matthias Pfeil.

– Vi har en bra ekonomi, god befolkningsutveckling och låg arbetslöshet, man reser mer till jobbet och i tjänsten, helt enkelt.

Att det ökande resandet medför fler bussar och tätare avgångar är dockingen självklarhet.

– Det är sånt vi måste se över. Vi får rapporter, inte minst från Eskilstuna, om att bussarna är fulla i rusningstid. Och det är klart att vi måste sätta in fler bussar om utvecklingen fortsätter.

Så blir det fler bussar i närtid?

– Nja, ökningen är koncentrerad till rusningstid och vi sitter hela tiden med våra bussentreprenörer och ser vilka turer som måste förstärkas. Det hanteras operativt, med kort varsel, men på sikt och i vårt långsiktiga arbete så måste vi naturligtvis utöka antalet bussar i exempelvis stadstrafikområdena. Det gör dessutom bussresandet mer attraktivt vilket i sin tur spär på utvecklingen.

I det strategiska och långsiktiga arbetet gäller det också att optimera tajmingen mellan bussar och tåg.

– Vi har förtätat turerna utmed järnvägslinjerna i Sörmland det senaste året. Den utvecklingen fortsätter efter att de nya tågen, som just nu tillverkas Schweiz, levereras 2019. Då kan det finnas anledning att se över den parallellgående busstrafiken. Oftast är tåget mycket snabbare än bussen och då är det kanske inte vettigt att ha halvtimmestrafik på både tåg och buss, säger Matthias Pfeil.

Bussarna har blivit bättre och uppfattas som fräschare. Är det nödvändigt för att få folk att åka buss?

– Ja, det är nästan en hygienfaktor. Vill vi ha fler människor som åker buss så måste utbudet motsvara behoven. Kvalitet och punktlighet är viktigt precis som att det finns plats ombord på bussarna och att de är fräscha.

[fakta nr="3"]

Resor per invånare

Eskilstuna: 65

Nyköping: 38

Strängnäs: 26

Flen: 23

Vingåker: 22

Oxelösund: 19

Katrineholm: 18

Gnesta: 17

Trosa: 13

Källa: Sörmlandstrafiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!