Kommande region ska jobba för fler utbildningsplatser

Monica Johansson (S), ordförande i landstingsstyrelsen är oroad över den kommande personalbristen inom bussbranschen.

Övrigt2018-10-03 05:29

–Det är oerhört angeläget att det ska fungera, det är jätteviktigt för hela samhällsstrukturen. Vi för en dialog med bland annat politiker på nationell nivå och med arbetsförmedlingen om vilka behov vi kan se.

– När vi nu går in och bildar region har vi ansvaret att lyfta fram sådana yrken där det finns en brist och se vad vi kan göra tillsammans. Det är ett gememsamt ansvar vi har, säger Monica Johansson.

Det den kommande regionen kan vara med och påverka, enligt henne, är bland annat att trycka på för att det behövs fler utbildningsplatser för busschaufförer.

– Det kommer bli viktigt för oss att föra en dialog med arbetsförmedlingen om att hitta olika möjliga lösningar.

När det handlar om åldersgränsen för busskörkort, berättar Olof Stenlund, rådgivare på Transportstyrelsen, att det är en fråga som måste hanteras på EU-nivå.

Han förklarar att 24 år är grundkravet för att få köra buss utan begränsningar, enligt EU:s körkorts-direktiv.

– Man har ett ganska stort ansvar när det blir uppåt 50 passagerare och det finns mycket forskning som visar att unga förare mellan 18-24 år utgör en större risk i trafiken.

Men Olof Stenlund påpekar att det finns ett annat EU-direktiv som möjliggör lägre åldersgränser för den som har yrkesförarkompetens. Dessa regler infördes i svensk lagstiftning 2012 och en förhoppning var att det skulle bli lättare att rekrytera nya bussförare.

Det går i dag att ta körkort för buss redan vid 18 års ålder för den som utbildar sig i gymnasieskolan eller vid 21 år för den som utbildar sig på komvux eller hos en annan godkänd utbildare. Dock medföljer alltså vissa begränsningar för den som tar körkort för buss under 24 år.

Det krävs också internationella förhandlingar för en eventuell ytterligare sänkning av åldersgränsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om