Allt tyder på att det kommer byggas en ny bilväg mellan Vivestavägen och korsningen mellan Verkstadsgatan och Maskingatan i Sundsörs industriområde. Samtidigt har kommunstyrelsen beslutat att ta fram ny industrimark i anslutning till södra delen av vägen.
– Byggmästaren 8 består av ganska kuperad mark och en del av det material som vi får när vi spränger kan vi använda för att bygga den nya vägen med. Det blir en win win, säger Jens Andersson som är mark- och exploateringsstrateg vid Oxelösunds kommun
– Om kommunfullmäktige godkänner tilläggsbudgeten kommer bygget av vägen att bli av. Då påbörjas båda arbetena strax innan sommaren. Vi är lite positiva och glada över att det här. Det blir två flugor i en smäll, fortsätter en märkbart nöjd Andersson.
Egentligen blir det tre flugor i en smäll. Vägen till Vivesta byggs av en anledning – att knyta samman en ganska avskymd och lantlig del av Oxelösund med de centrala delarna – för att på sikt möjliggöra för mer permanentboende. Samtidigt som vägen anläggs ska man lägga ner vatten, avlopp och elledningar och fiber längs med den. På sikt handlar det alltså om att göra Vivesta till mer av ett vanligt bostadsområde.
– Det finns många enskilda avlopp i området. Det finns inget beslut om det, men den långsiktiga lösningen kommer nog bli att de privata fastigheterna på ett eller annat sätt ansluts till det kommunala vatten- och avloppsnätet, säger Andersson.
SN har tidigare skrivit om att det planeras en väg mellan Aspaleden och Sundsörs industriområde där SSAB:s truckstop ligger. Än så länge har man enbart tagit ner skogen och gjort en geologisk undersökning som visar att det behövs förstärkningar av marken för att klara av den tunga trafiken. Den vägen, som är ett par hundra meter och leder fram till Aspaleden, blir ett par hundra meter lång. Initialt var det tänkt att det skulle byggas en rondell där den når fram till Aspaleden.
– Det blir ingen rondell. Vi måste beakta säkerhetsavståndet till kraftledningens stolpar som finns i närheten, säger Andersson.