Kommunen glömde planera dagis i Malmbryggshagen

Ingen trodde att barnfamiljerna skulle bygga hus i Malmbryggshagen. Därför planerades aldrig någon förskola där. Nu får dagisbarnen leka bakom ett bullerplank istället.

Övrigt2007-01-24 23:51
Den nya förskolan i Malmbryggshagen byggs så nära Trosavägen att det krävs en drygt meterhög bullervall.
Det gick för fort när kommunen planerade det här området, säger Eva Andersson (c), ordförande för bygg- och tekniknämnden.
Som ansvarig politiker har Eva Andersson nu godkänt att Malmbryggshagens förskola ska få byggas intill Trosavägen.
Eva Andersson talar ofta om hur viktigt det är att ha de gröna oaserna i Nyköping. Att ha en helhetssyn på byggandet och vara rädd om träden.

Trots det har hon som ansvarig politiker sett till att barnen
i Malmbryggshagens förskola kommer att få en dagismiljö som inte är särskilt naturlig.
Förskolan kommer att byggas på en liten tomtsnutt, alldeles vid infarten till Malmbryggsområdet, utan skog och med asfalterade gator som närmaste omgivning.
Jag tror ändå att slutprodukten kommer att bli bra. Vi har eliminerat otrygghet och buller från trafiken och smalnat av vägen så att bilarna tvingas köra långsammare, säger Eva Andersson.

Malmbryggshagen sprängdes fram ur ett skogsområde. Men det finns fortfarande träd och gröna områden kvar där en förskola kunde ha fått plats.
Varför bygger ni inte förskolan längre in i området istället?
I så fall hade det gett mer biltrafik för de boende, säger Eva Andersson.
När Malmbryggshagen planerades var målgruppen inte alls några barnfamiljer. Istället vände sig kommunen till äldre inflyttare med vuxna barn. Tanken var att förskolorna i Stenkulla, Sjösa och Ängstugan skulle klara av barnomsorgen till de ganska få barnfamiljerna i området.
En grov missräkning, skulle det visa sig.
När vi satt i opposition krävde vi av de styrande socialdemokraterna att man inte bara kunde planera för 55-plus-inflyttare, säger Eva Andersson.
Trosavägen är i dag hastighetsbegränsad till 70 kilometer i timmen. Gränsen kommer sannolikt att sänkas till 50.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om