— Toppen att Nyköping som första kommun i Sörmland slår fast att TGOJ-banan kan användas för persontrafik, sa kommunalrådet Malin Hagerström (MP).
Persontrafiken upphörde i början av 1980-talet. Visserligen konstaterar politikerna att det krävs många övergripande åtgärder innan TGOJ-banan åter kan tas i bruk för en effektiv, läs lönsam, persontrafik. Men samtidigt framhåller man att den järnvägen är en viktig tillgång för Nyköpings näringsliv och godstransporter. Därför markeras möjligheten att ansluta TGOJ-banan till den framtida snabbjärnvägen Ostlänkens station vid Skavsta.
Politikerna slår nämligen fast att Nyköpings regionsamarbete ska gå över länsgränserna och sträcka sig mellan Stockholm, Norrköping och Linköping. Där har snabbjärnvägen Ostlänken och dess huvudstation vid Skavsta en nyckelroll, enligt översiktsplanen.
Översiktsplanen, som tagit drygt sex år att arbeta fram, ska vara vägledande för hur kommunen använder mark- och vattenområden fram till 2050. Den talar om en ständig befolkningsökning, ungefär 400 nya invånare varje år. Det betyder en hög efterfrågan på byggbar mark, framförallt närmast Nyköpings centrala tätort men också i Bergshammar, Svalsta, Sjösa och Enstaberga.
— Men vi måste också bygga i sjönära områden i småorter som Stavsjö, Ålberga och Vrena, påpekade kommunalrådet Urban Granström.
Det beskedet gladde Axel Wevel (C).
— Det är bra att peka ut strandnära områden för bebyggelse på landsbygden. Alla delar i kommunen kan bidra till tillväxten, sa Axel Wevel.