Kommunen behöver nya mallar för kommunikation på sociala medier, och i samband med det passar man på att göra om hela den grafiska profilen som senast reviderades 2008.
– Vi tycker också att den gamla profilen inte är särskilt tydlig. Vi ville samla ihop det till något modernare, säger Anna Sandklef, kommunikationschef.
Nu finns ett förslag till en ny grafisk profil färdigt, som politikerna ska ta ställning till. Det är Nyköpingsföretaget You are here, som kommunen har ramavtal med, som har tagit fram profilen.
Enligt fakturorna har det tagit 160 timmar att snickra ihop profilen, vilket har kostat kommunen totalt 97 000 kronor. Därtill finns 100 000 kronor avsatta för införandet. Dokumentet behandlar saker som typsnitt, färger och var och när loggor och annan grafik ska användas.
– Vi försöker jobba så smart och kostnadseffektivt som möjligt, säger Anna Sandklef.
I samband med den nya profilen skrotas även kommunens slogan "Stadens lugn och landets puls". Någon ny slogan blir det inte i det här skedet.
Loggan, den gröna hängbjörken tillsammans med texten "Gnesta kommun" på två rader, blir kvar. Ett par alternativ till en ny logga ska ha tagits fram, men inget har fallit kommunen i smaken. Under 2019 kommunen utvärdera behovet av en eventuell ny logotyp.
Loggor är dock känsliga saker som många har synpunkter kring. Det blev inte minst tydligt när Katrineholms kommun för några dagar sedan presenterade ett förslag till ny logga, och fick massiv kritik på sociala medier.
– Det är något som många har synpunkter på, det ser man hos privata företag också. Men det är vi redo för när och om vi kommer så långt, säger Anna Sandklef.
Varför är en grafisk profil viktig?
– Det handlar om att ha verktyg för att jobba smart. Det ska vara tydligt att Gnesta kommun är avsändare, oavsett om det är ett informationsblad eller ett brev till föräldrar, säger Anna Sandklef.