I utställningen som går under namnet "vad händer i mötet mellan musiken och konsten" fick eleverna utforska just det som meningen avslöjar. Vad som händer i konstskapandet samtidigt som man lyssnar på musik. Men även musikeleverna fick utforska hur de kunde påverkas av visuella intryck i form av konst. Eleverna fick lyssna på och inspireras jazzmusik samtidigt som de målade tillsammans på stora papper. Efter fick de tillsammans använda sig av passepartouter för att hitta utsnitt som klipptes ut.
– De fick använda olika verktyg, inte bara penslar och använda en färg i taget. Det var lite som Jackson Pollock och hans actionmålningar, säger Susanne Fragoulis Andersson som undervisar i bild.
Efter arbetet med att välja ut bilderna fick musikeleverna se på dem och i sin tur inspireras av dem.
– Den här bilden var det en elev, Ella Fornhammar, som valde ut och tonsatte. Hon fick förnimmelser av olika toner och kommer att spela på lördag [5 maj, red. anm.], säger Susanne Fragoulis Andersson och visar den bild som också finns med på utställningsaffischen.
Hon förklarar också att det inte fanns något krav att behöva skapa något konkret i och med samarbetet. Målet var i stället att utforska själva mötet mellan de två konstformerna.
– Vad som händer när vi umgås mer på det här sättet.
Projektet har också varit uppskattat hos eleverna som deltagit i samarbetet mellan de två skolgrupperna.
– Det var spännande eftersom vi fick testa något nytt, som att skriva dikter och göra det till bilder, säger Emma Edman.
Hennes klasskamrat Linnea Waldensten instämmer och tycker att hon lärt sig fler sätt att uttrycka sig i konst.
– Det var intressant och jag hade inte gjort så mycket av det här tidigare.