Det närmar sig stängningsdags på Tekniska museet i Stockholm, och en utmattad pappa försöker få ett gäng uppspelta barn att ta på jackorna. Barnen vill inte alls gå hem. "Vi hann inte prova på allt", beklagar sig en liten förskoletjej medan hon motvilligt går mot utgången.
Om konstnärerna och Gnestaborna Linda Nordfors och Jessica Wiklund hört henne skulle de nog blivit lyckliga. Att använda konsten för att göra vetenskapen än mer tillgänglig och rolig har varit en av utgångspunkterna när de designat labben "Hacka" och "Packa" till museets nya storsatsning MegaMind.
– Vetenskapen sitter ju redan i väggarna i det här huset. Vad vi som konstnärer kan bidra med är att tillföra något helt annat, säger Linda Nordfors.
I 15 år har hon drivit konstbyrån Reflection Company som gestalter varumärken genom konst. Ett av projekten de senaste åren är ett samarbete med pappersjätten SCA som bland annat tillverkar blöjor och bindor. Det är produkter som man kanske inte självklart förknippar med konst - men Linda gjorde en klänning av trosskydd som i sin tur blev inträdesbiljetten till Tekniska museet.
– Jag hade sett konstverken av trosskydd och blev väldigt intresserad av Lindas sätt att arbeta med varumärken, berättar Johanna Hedgårdh som är ansvarig för sponsring och företagssamarbeten på Tekniska museet.
Själv höll hon på att planera verksamheten kring MegaMind och satt med två trista klassrum som hon ville göra om till spännande framtidslabb där unga museibesökare själva kunde skapa och experimentera. Dessutom hade hon fått kontakt med förpackningsföretaget BillerudKorsnäs och speljätten King som gärna ville vara med och sponsra varsitt labb. Men hur skulle arbetet konkret utformas?
– Sponsring får inte innebära att ett företag tapetserar väggarna med sin logga. Samarbetet med Linda gick ut på att hon gestaltade labben, men ändå utgick från de olika företagens varumärken och vår pedagogik, förklarar Johanna Hedgårdh.
Linda inledde ett intensivt samarbete med BillerudKorsnäs och King för att få veta mer om företagens verksamhet, värderingar och visioner. Sedan kom hon tillbaka med en rad olika förslag till konstnärliga gestaltningar - varav en del nu blivit verklighet i museets framtidslabb.
Här kan man bland annat vila trötta fötter på en specialdesignad matta som speglar den digitala historien och experimentera med pappkartonger på bord som berättar om förpackningsindustrins innovationer och möjligheter.
– Jag söker organisationernas själ och självbild och vill hitta det som är viktigt och bra inom en företagskultur. Det kan handla om hållbarhet, socialt ansvar eller fantasirikedom. Genom att lyfta de egenskaperna och spegla dem i konst växer insikten även inom företagen, säger Linda.
När hon startade sin konstbyrå för snart 15 år sedan var det en helt unik företeelse. Och hon är noga med att hålla gränserna tydliga till reklambyråernas värld.
– Reklamen har ett tydligt syfte med sin kommunikation. Den ska få dig att tycka något speciellt eller köpa något speciellt. Konst är öppen på ett annat sätt och tar in dig som människa i verket utan att du ska manipuleras till någon särskild åsikt eller handling.
Själv har Linda bara positiva erfarenheter av att samarbeta med olika företag.
– Det finns en idé om att man som konstnär måste kämpa för sin integritet när man jobbar med kommersiella bolag. Jag tycker tvärtom att de alltid är väldigt nyfikna och ödmjuka. Jag får ofta tjata för att få veta vad de tycker om mina idéer.
Även inom museivärlden väcker det här med sponsring fortfarande starka känslor på sina håll, berättar Johanna Hedgårdh som medvetet valt att använda begreppet "sponsringssamarbete".
– För mig är det viktigt att det handlar just om ett samarbete. Båda parter ska få ut något av situationen och det ska finnas tydliga gränser. Men för företagen är det här ofta inget problem. För dem handlar det inte om att exponera sitt varumärke utan om PR, att de får möjlighet att associeras med Tekniska museet och att de får möta våra besökare.
I samarbetet med King - spelbolaget bakom världssuccén Candy Crush - ingår också att företagets anställda får komma till Tekniska Museet och jobba som volontärer i Hackalabbet en dag.
– King vill få fler att intressera sig för programmering och här får de möjlighet att träffa skolklasser och inspirera dem. Jag tror de kan vara en bra förebild för de unga som kommer hit.