"Mifune" är en av den danska filmvågens största framgångar.<br>Men regissören Sören Kragh-Jacobsen lämnar succékonceptet för sin nya film "Sweet dreams".<br>- Dogma är dött. Jag tror att man måste gå vidare nu, säger han.<br>Sören Kragh-Jacobsson vann prestigeladdade European Film Award i mitten av 90-talet för "Mifune", en av de första filmerna inspelad efter de hårda dogmareglerna om närmast puritansk och bokstavstrogen "äkthet" på film som Lars von Trier och hans danska kollegor tog fram.<br>"Mifune" var första filmen i en tänkt trilogi om kvinnan som "hora och madonna" med Iben Hjejle i huvudrollen. Hon är med även i uppföljaren "Sweet dreams", men det är i stort sett den enda likheten filmerna emellan. "Sweet dreams" är nämligen ingen dogmafilm.<br>- Jag bestämde mig för det nästan omedelbart och gör ju dessutom filmen i Cinemascope, säger Sören Kragh-Jacobsen.<br>- För mig är dogma dött. Man måste använda tekniken. Dogma har blivit lite grann som "unpluggedmusik", akustisk film. Och så gäspar man lite åt det ute i världen. Det kommer nog inte att göras någon mer dogmafilm, tror Sören Kragh-Jacobsen.<br>"Sweet dreams" är en engelskspråkig film om en desperat kvinna som får ett erbjudande om att bli surrogatmamma, men sedan råkar illa ut. Idén väcktes sedan Sören Kragh-Jacobsen sett en brittisk dokumentär på tv.<br>- Det chockade mig, för de var så många. I nio månader går dessa kvinnor omkring med barnet och lämnar sedan det ifrån sig, som om de vore automater.<br>Men "Sweet dreams" är dubbelbottnad. Det är inget mörkt drama utan har gott om komiska undertoner och skratt. Det beror på att Sören Kragh-Jacobsen inte tyckte sig kunna "konkurrera" med en dokumentär på temat.<br>Nu går han vidare till nästa projekt, "Den irländska geishan", som ska bli den avslutande delen i trilogin. Men däremellan gör han förmodligen filmen "Gluntarna". (TT Spektra)